Μέθοδοι αντιμετώπισης της παραποίησης των μετρήσεων των εκπομπών ρύπων σε οχήματα
Methods for dealing with measurement falsification of pollutant emissions in vehicles
Μεταπτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Διαμαντάρας, Σπυρίδων
Ημερομηνία
2020-02Επιβλέπων
Παπουτσιδάκης, ΜιχάληςΘεματική επικεφαλίδα
TPSH::Περιβάλλον::Ρύπανση ; TPSH::Τεχνολογία::Οχήματα - ΑυτοκίνηταΛέξεις κλειδιά
Εκπομπές ρύπων ; Οχήματα ; Παραποίηση μετρήσεων ; Μετρήσεις αερίων ρύπων ; Ατμοσφαιρική ρύπανσηΠερίληψη
Ιδιαίτερα επιτακτική κρίνεται η ανάγκη της μείωσης των ρίπων, οι οποίοι μολύνουν την ατμόσφαιρα που παρατηρείται στις μέρες μας. Επιπλέον, παρατηρείται μια διαρκής προσπάθεια του ανθρώπου να εισάγει τεχνολογικές λύσεις στην βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, με έμφαση στον κλάδο των οχημάτων. Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό ευθύνης για την μόλυνση του περιβάλλοντος κατέχουν οι χερσαίες μεταφορές, όπως η μεταφορά εμπορευμάτων, η καθημερινή μετακίνηση καθώς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα οποία χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα κ.α. Γι’ αυτό τον λόγο γίνεται προσπάθεια για την λήψη αυστηρότερων μέτρων κατά των εκπομπών καυσαερίων, με σκοπό την ελαχιστοποίηση τους. Στην παρούσα διατριβή θα παρουσιαστεί η μελέτη των νομοθεσιών, των κανονισμών και των μέτρων για τις εκπομπές ρίπων, όπως, επίσης και οι μέθοδοι μετρήσεων των καυσαερίων που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα. Επιπροσθέτως, στην παρούσα εργασία περιγράφεται η λειτουργία των νέων συστημάτων ανίχνευσης καυσαερίων με βάση το πρότυπο WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), για το οποίο θα γίνει λόγος καθώς και πρόταση χρήσης του στην Ελλάδα. Καταληκτικά θα γίνει αναφορά στο περιστατικό – σκάνδαλο της γνωστής εταιρίας Volkswagen.
Η παρούσα μελέτη, η οποία εμπίπτει με το Π.Μ.Σ, δεδομένου ότι πραγματεύεται σύγχρονες εφαρμογές τεχνολογιών, προσπαθεί να καλύψει αναπάντητα ερωτήματα, όπως, εάν το νέο σύστημα ανίχνευσης καυσαερίων με βάση το πρότυπο WLTP βελτιστοποιεί τις συνθήκες και την εξασφάλιση μειωμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα, όπως και αν θα μπορούσε ένα τέτοιο σύστημα να υιοθετηθεί στα πλαίσια της Ελληνικής επικράτειας. Στην Ελλάδα αρμόδιοι ελεγκτές για την διασφάλιση της σωστής λειτουργία των οχημάτων έχουν τεθεί δημόσια ΚΤΕΟ, ιδιωτικά ΚΤΕΟ, όπως και εξουσιοδοτημένα συνεργεία, τα οποία εκδίδουν ΚΕΚ (κάρτες ελέγχου καυσαερίων) σύμφωνα με το πρότυπο New European Driving Cycle (NEDC). Το συγκεκριμένο πρότυπο δημιουργήθηκε το 1997 στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μόλις πρόσφατα δημιουργήθηκε το πρότυπο WLTP, σύμφωνα με το οποίο πρέπει να συμμορφώνονται τα νέα οχήματα. Ακόμη, όμως, δεν έχουν εξαχθεί αποτελέσματα από την χρήση αυτών των συστημάτων, ούτε και έχει γίνει ευρέως γνωστός ο τρόπος λειτουργίας τους. Τα δύο αυτά γεγονότα αποτελούν τον πρωταρχικό σκοπό αυτής της διατριβής, σε μια προσπάθεια να γίνουν κατανοητά τα νέα πρότυπα μέτρησης καυσαερίων.
Καταληκτικά, το κυρίως μέρος της μελέτης επεξηγεί το νομοθετικό πλαίσιο και τα μέτρα που ισχύουν στην Ελλάδα, τις μεθόδους μέτρησης καυσαερίων στην Ελλάδα, τα νέα συστήματα μέτρησης καυσαερίων σύμφωνα με το νέο πρότυπο, το ``περιστατικό`` της Volkswagen και η παραποίηση των μετρήσεων, όπως και η πρόταση χρήσης των νέων προτύπων στην Ελλάδα. Από τα ανωτέρω θα προκύψουν τα συμπεράσματα χρήσης του συγκεκριμένου προτύπου, θα συζητηθούν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του και ταυτόχρονα θα προταθούν βελτιστοποιήσεις, έτσι, ώστε να επεκταθούν περαιτέρω τα οφέλη από την λειτουργία του. Ως πιθανά αποτελέσματα της χρήσης του νέου προτύπου είναι η σημαντική μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος. Υπολογίζεται ότι η μελέτη θα ολοκληρωθεί εντός 4 μηνών δεδομένου ότι η συλλογή βιβλιογραφίας από το διαδίκτυο και από ιδιωτικά ΚΤΕΟ, θα συνοδευτεί από επιτόπου επισκέψεις στο χώρο εργασίας του παρόντος συστήματος και επικοινωνία με τους χειριστές του.