Διερεύνηση της τριβολογικής συμπεριφοράς εργαλειοχαλύβων μετά από θερμοχημική κατεργασία
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Ηλιάδης, Ιάσων
Σταματίου, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2019-03-13Επιβλέπων
Ψυλλάκη, ΠανδώραΜουρλάς, Αθανάσιος
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Τεχνολογία::Μεταλλουργεία ; TPSH::Τεχνολογία::ΜηχανολογίαΛέξεις κλειδιά
Τριβολογική συμπεριφορά ; Εργαλειοχάλυβες ; Συντελεστής τριβής ; Θερμική επεξεργασίαΠερίληψη
Η εργασία αφορά την πειραματική μελέτη της τριβολογικής συμπεριφοράς τριών χαλύβων
κατασκευή εργαλείων μετά από (α) θερμική κατεργασία σκλήρυνσης και (β) θερμική
κατεργασία σκλήρυνσης και επιφανειακής ενανθρακαζώτωσης. Η πειραματική διάταξη που
χρησιμοποιήθηκε εξασφάλιζε την επίπεδη επαφή των εξεταζομένων υλικών, με
περιστρεφόμενο δίσκο ανταγωνιστικού υλικού. Τα τρία υλικά, σε όλες τις καταστάσεις
κατεργασίας τους, δοκιμάσθηκαν με την επιβολή τριών τιμών πίεσης και για δύο ταχύτητες
περιστροφής του ανταγωνιστικού. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, καταγραφόταν ο
συντελεστής τριβής του τριβοσυστήματος και η θερμοκρασία των δοκιμίων, ως συνάρτηση του
χρόνου δοκιμής. Πριν και μετά το τέλος κάθε δοκιμής, το βάρος και οι διαστάσεις των δοκιμίων
ελεγχόταν με ζύγιση και παχυμέτρηση, ενώ με την ολοκλήρωση των πειραμάτων οι επιφάνειες
φθοράς εξετάσθηκαν σε στερεοσκόπιο, προκειμένου να προσδιορισθούν οι μηχανισμοί φθοράς.
Συνολικά, δοκιμάσθηκαν εβδομήντα δύο (72) δοκίμια ανά κλάση χάλυβα, αριθμός ικανός για
την εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων, τα οποία αναλύονται στο Κεφάλαιο Δ της εργασίας.
Περίληψη
The present diploma thesis is dealing with the experimental study of the tribological
performance of three different high-alloyed steel grades, commonly used for manufacturing of
metalworkimg tools, dies and moulds. Specimens from all the three grades were tested after
being (a) heat-treated and (b) heat-treated and surface-nitrocarburized. The experimental set-
up used was a tribometer that assures the plane-contact of the tested specimens against a
rotating disk (counterbody). The three steel grades in all their states, were tested under three
different applied pressure and two rotational speed values. During testing, both the friction
coefficient of the tribosystem, as well the temperature of the specimens were recorded in real
time. Before and after each test, the weigh and the dimensions of each one of tested specimens
were measured, whereas by the completion of the tests the worn surfaces were observed with
the aid of a stereoscope, in order to reveal the wear mechanisms. In total, seventy two (72)
specimens per steel grade were tested, quantity significant to extract reliable remarks that are
analysed in Chapter D of the present work.