Διερεύνηση των ιδιαιτεροτήτων στην διδακτική των οικονομικών μαθημάτων σε μαθητές των ειδικών καταστημάτων: η περίπτωση ειδικού καταστήματος κράτησης νέων
Investigation of the peculiarities in the teaching of economics courses in specialty students: the case of a special detention facility for young people
Keywords
Διδακτική oικονομική ; Απασχολησιμότητα ; Επανένταξη φυλακισμένων ; Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Διαφορετικότητα ; Εξατομικευμένη μάθησηAbstract
Η εκπαίδευση των κρατουμένων συναντά ιδιαίτερες δυσκολίες καθώς λαμβάνει χώρα σε ένα ίδρυμα ολοκληρωτικού χαρακτήρα (Goffman, 1961). Ο ιδιαίτερος υποπολιτισμός της φυλακής, το πρόβλημα του υπερπληθυσμού, τα υψηλά ποσοστά ψυχικής ασθένειας, ο φόβος και η ανασφάλεια, ο νεκρός χρόνος και η αποκοπή από το οικογενειακό και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, ο ιδρυματισμός, η απόσυρση και η αποπροσωποποίηση, δηλαδή τα «δεινά του εγκλεισμού» (Τοch, 1975), δυσχεραίνουν εξαιρετικά κάθε προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών κράτησης ,της εκπαίδευσης και της επανένταξης των κρατουμένων στην εκάστοτε κοινωνία. Σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία, οι έγκλειστοι παρουσίασαν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο σχολείο υψηλό ποσοστό σχολικής διαρροής, λόγω της πρώιμης εμπλοκής τους στα δίχτυα της παραβατικότητας του ποινικού μηχανισμού (Ηarlow, 2003). Αναπόφευκτο αποτέλεσμα είναι η αποτυχία ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Vacca, 2004). Σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία το 79 % εγκαταλείπει το σχολείο πρόωρα (Stephens, 1990). Η πλειοψηφία επίσης των εγκλείστων παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες οι οποίες δεν είχαν διαγνωστεί κατά τη διάρκεια της φοίτησης στο σχολείο (Mears & Aron, 2003). Τα τελευτάι χρόνια παρατηρείται η πλειοψηφία των νέων μαθητών εγκλείστων να αποτελείται από αλλοδαπούς και Ρομά. Εύλογα προκύπτουν τα εξής ερωτήματα: Τι μπορεί να προσφέρει η εκπαίδευση στην ιδιαίτερη αυτή ομάδα πληθυσμού; Γιατί είναι αναγκαία η εκπαίδευση κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού και ειδικότερα η Διδασκαλία των Οικονομικών μαθημάτων; Η δημιουργική κάλυψη του νεκρού χρόνου, η επανασύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία, η απόκτηση νέων και βιωματικών δεξιοτήτων , η επαφή και η συνεργασία με εκπαιδευτές και συγκρατούμενους τους, αποφέρει θετικά αποτελέσματα στην κοινωνική ενσωματωσή τους και στην ίαση των περισσότερων μελανών στοιχείων της προσωπικότητας των εγκλείστων. Το σύνολο των ερευνών τονίζει και η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει πως η μείωση της υποτροπής συνδέεται άρρηκτα με εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των κοινωνικών αλλά και των καλλιτεχνικών δεξιοτήτων, που βοηθούν στη διαχείριση κρίσεων και στην επίλυση προβλημάτων, που προάγουν την κριτική σκέψη και τον έλλογο νου (Ripley, 1993). Η προσπάθεια εισαγωγής προγραμμάτων εκπαίδευσης στις φυλακές στον Ελλαδικό και διεθνές χώρο έχουν ξεκινήσει πολλά χρόνια. Η Σωφρονιστική οδός των εγκλείστων πρέπει να καθιστά την εκπαίδευση στις φυλακές αποτελεσματική, να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κρατουμένων,να διασφαλίζει τη συνέχεια της μαθησιακής διαδικασίας καθώς και τη δυνατότητα της συμμετοχής του συνόλου των κρατουμένων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η Διδασκαλία των οικονομικών συνεπώς μπορεί να βοηθήσει στην ενοποίηση και την πρακτική εφαρμογή των επιμέρους μαθημάτων που διδάσκονται, να αξιοποιήσει τον ρόλο των γονέων και των συμμαθητών σαν συνεργατών της σχολικής πράξης και να δώσει νέες διαστάσεις στη μορφωτική αποτελεσματικότητα, ως εργαλείο της μελλοντικής επαγγελαμτικής αποκατάστασης.Η ομαδική και κοινή δράση αποτελούν τα χαρακτηριστικά της βιωματικής επικοινωνιακής διδασκαλίας και ενισχύουν τα προσδοκώμενα οφέλη της Διδασκαλίας των Οικονομικών, που εκτός 5 των άλλων πρέπει να αποσκοπούν σε μία μεταβατική εξελισιμότητα των κρατουμένων.
Abstract
The training of detainees encounters particular difficulties as it takes place in an institution of totalitarian character (Goffman, 1961). The particular subculture of the prison, the problem of overpopulation, the high rates of mental illness, fear and insecurity, dead time and the cut off from the family and the wider social environment, the establishment, the withdrawal and the depersonalization, (Toch, 1975), make every effort to improve the conditions of detention, education and reintegration of detainees into society. According to research data, the prisoners showed high school leakage during their school attendance due to their early involvement in the criminality offending networks (Harlow, 2003). The inevitable result is the failure to complete compulsory education (Vacca, 2004). According to research data, 79% leave school prematurely (Stephens, 1990). The majority of prisoners also have learning difficulties that were not diagnosed during school attendance (Mears & Aron, 2003). The last few years have seen the majority of young schoolchildren being made up of foreigners and Roma.
The following questions arise reasonably: What can education offer to this particular population group? Why is it necessary to train during the imprisonment and in particular the Teaching of Economic Courses? Creative coverage of dead time, reconnection with the educational process, the acquisition of new and experiential skills, contact with and co-operation with educators and retainers, has a positive effect on their social integration and the curing of most of the black elements of the personality of the inmates . All research has been highlighted and international experience shows that the reduction of recidivism is inextricably linked to educational interventions that contribute to the development of social and artistic skills that help in crisis management and problem solving that promote the critical thinking and the sensible (Ripley, 1993). The effort to introduce training programs in prisons in Greece and abroad has started many years ago. Prison Corps should make prison education effective, respond to the needs of detainees, ensure the continuity of the learning process and the possibility of involving all prisoners in the educational process. The teaching of economics can therefore help integrate and practice the individual lessons taught, exploit the role of parents and classmates as collaborators of school practice, and give new dimensions to educational effectiveness as a tool for future professional rehabilitation. Group and joint action are the characteristics of experiential communication teaching and enhance the anticipated benefits of Finance Teaching, which, among other things, should aim at a transient evolution of detainees.