Επιχειρηματικότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Entrepreneurship in SMΒs
Keywords
Επιχειρηματικότητα ; Ποιοτική έρευνα ; Μικρομεσαίες επιχειρήσειςAbstract
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) αποτελούν μια μορφή οργανωσιακής δραστηριοποίησης ιδιαίτερα σημαντικής, για τη λειτουργία του οικονομικού κυκλώματος. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, διακρίνονται από τις άλλες μορφές οργάνωσης, μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων μεγεθών. Τα μεγέθη αυτά είναι ο αριθμός των απασχολούμενων ατόμων, ο κύκλος εργασιών και το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού. Οι τρεις αυτές κατηγορίες επιχειρούν να προσδιορίσουν τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας, και να καταστήσουν κατανοητή το επίπεδο της δραστηριοποίησης της. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναπτύσσουν σημαντική οικονομική δραστηριότητα, η οποία μπορεί να έχει σημαντικές επιδράσεις όχι μόνο στην αποτελεσματική λειτουργία του οικονομικου κυκλώματος αλλά και στην κοινωνική ισορροπία. Και αυτό διότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν πομπούς μετάδοσης της γνώσης και της επιχειρηματικότητας σε επίπεδο μικρής κλίμακας. Η επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται στις μικρές επιχειρήσεις μπορεί να βασιστεί σε ιδιαίτερα πρωτοποριακές ιδέες, οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στη διαφοροποίηση των οικονομικών μονάδων από τις ανταγωνιστικές τους. Η παγκόσμια οικονομική κρίση άλλαξε ριζικά τις συνθήκες της αγοράς στην οποία λειτουργούν οι επιχειρήσεις. Η κρίση αποτελεί απειλή γενικότερα για την ζωή των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων τους και καταστρέφει την παραγωγική τους ικανότητα. Πράγματι, οι επιπτώσεις ήταν εκτεταμένες, ανεξάρτητα από το μέγεθος της βιομηχανίας ή της επιχείρησης ή της θέσης της στην αγορά. Ειδικότερα, η κρίση που αντιμετωπίζουν οι σημερινές επιχειρήσεις αποτελεί μια απρόβλεπτη κατάσταση που εσωκλείει μεγάλη ένταση, και απειλεί τις υπάρχουσες αξίες και τους στόχους τους. Οι οικονομικές κρίσεις εμποδίζουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εκπληρώσουν τις διάφορες λειτουργίες τους με τρόπο υγιή, εμποδίζοντας την παραγωγή, την εμπορία, τη χρηματοδότηση και τη διοίκηση των επιχειρήσεων. Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης μπορούν να μετρηθούν βάσει οικονομικών δεικτών. Οι οικονομικές δυσκολίες μειώνουν την παραγωγική ικανότητα, την απασχόληση, παρουσιάζουν αλλαγές στο χώρο εργασίας, δυσκολίες στην εισαγωγή και εξαγωγή προϊόντων, μειώνουν τις επενδύσεις, κ.α. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί η επιχειρηματικότητα και πιο συγκεκριμένα οι ΜΜΕ επιχειρήσεις στην Ελλάδα, υπό το πρίσμα της οικονομικής κρίσης και γενικότερα του πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος που διαμορφώνεται στην Ελλάδα σήμερα. Για το σκοπό αυτό, έχει εκπονηθεί έρευνα σε 10 ιδιοκτήτες ΜΜΕ επιχειρήσεων στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα σε διάφορους δήμους του Ν. Αττικής.