Πρότυπη μεθοδολογία για την ανάλυση εκπαιδευτικών αναγκών και τον σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών
Keywords
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Δημόσια παιδεία ; Εκπαιδευτικοί ; Επιμόρφωση εκπαιδευτικών ; Προγράμματα σπουδώνAbstract
Η αυξημένη ετερότητα και η πολιτισμική ποικιλία σε κοινωνικό και εκπαιδευτικό επίπεδο προβάλλουν νέες απαιτήσεις από την εκπαίδευση και την εκπαιδευτική κοινότητα. Για να μπορέσει να ανταποκριθεί ο εκπαιδευτικός σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη και εξελισσόμενη τεχνολογικά κοινωνία που προβάλλει μια νέα πραγματικότητα, χρειάζεται να καθιερωθεί μια συνεχής συστηματική επιμορφωτική διαδικασία από την είσοδό του στο επάγγελμα μέχρι την αφυπηρέτησή του.
Η επιμόρφωση θεωρείται σήμερα στη χώρα μας, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, σημαντικό μέσο για να επιλυθούν χρόνια ζητήματα της εκπαίδευσής μας ή μέσο για την επιτυχή εισαγωγή καινοτόμων μέτρων και προγραμμάτων στα σχολεία. Από την πλευρά των ίδιων των εκπαιδευτικών, η επιμόρφωση αποτελεί ένα από τα βασικά αιτήματα του κλάδου από τις αρχές του 1980. Από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας πολλά κονδύλια για επιμόρφωση συνοδεύουν πάντα τα νέα μέτρα, ενώ δεν υπάρχει έργο που δεν της αφιερώνει σεβαστό μέρος των δράσεων και του προϋπολογισμού της.
Η αποτίμηση των μέχρι τώρα επιμορφωτικών δράσεων και προσπαθειών επισημαίνει ελλείψεις, παραλείψεις, αδυναμίες και προβλήματα. Οι σχετικές μελέτες διαπιστώνουν θετική στάση των εκπαιδευτικών στην ανάγκη επιμόρφωσης, αλλά συγχρόνως αμφισβητούν την ποιότητα της παρεχόμενης επιμόρφωσης, εντοπίζουν προβλήματα με κυριότερο αυτό της διάστασης ανάμεσα στις πραγματικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και στα εφαρμοζόμενα προγράμματα, με συνέπεια τα παρεχόμενα επιμορφωτικά προγράμματα να μην είναι αποτελεσματικά.
Η παρούσα διπλωματική εργασία φιλοδοξεί να συμβάλλει στην πλήρωση αυτού του κενού διερευνώντας τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχέση με τις ανάγκες που υπαγορεύει η συγκεκριμένη θέση του εκπαιδευτικού, καθώς και τα προσόντα που αυτός οφείλει να διαθέτει.
Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το χρονικό διάστημα του πρώτου τριμήνου του σχολικού έτους 2016 – 2017 και συγκεκριμένα κατά τον μήνα Οκτώβριο του 2016. Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτελούν οι 12 εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που κατά τη διεξαγωγή της έρευνας εργάζονταν στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλίμου, το οποίο ανήκει στη Δ΄ Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής. Ως εργαλείο συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, το οποίο κατασκευάστηκε από την ερευνήτρια με βάση τη σχετική βιβλιογραφία.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα και τη σημαντικότητα της επιμόρφωσης. Δημοφιλέστερες θεματικές επιμόρφωσης αναδείχτηκαν οι παρακάτω: Χρήση και αξιοποίηση των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στη Μαθησιακή Διαδικασία, Διαχείριση της Σχολικής Τάξης, Διαχείριση Συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών, Προβλήματα Συμπεριφοράς Μαθητών – Πρόληψη και Αντιμετώπιση καθώς και Αντιμετώπιση παιδιών με ιδιαιτερότητες.
Abstract
The increasing diversity and cultural variety in a social and educational level, display new requirements regarding education and the educational community. To enable the educator respond to a constantly changing, technologically developing society, which presents a new reality, a systematic continuous learning process has to be established from entering the profession to his/her retirement.
More than ever, training in our country is considered to be an important tool to solve long-lasting problems in education or a means to successfully introduce innovative measures and programs in schools. As far as the educators are concerned, training is one of the crucial demands of their sector since the early 80s.On the part of the Ministry of Education the new measures are always accompanied by numerous training fundings, whereas there is no project which does not dedicate a respectable part of its action and budget to training.
Up to present, the evaluation of training activities and efforts points out defects, weaknesses and problems. The relevant researches indicate the scholars’ positive attitude towards a need for training, but at the same time question its quality and identify problems. The major one is the divergence between the real needs of educators and the applied programs having as a consequence the inefficiency of the training programs provided.
This thesis aspires to contribute to fulfilling this gap by investigating the Primary Education teachers’ training needs, as related to the needs dictated by that particular position of the educator, as well as the qualifications that he/she must feature.
The research was performed during the first three months of school year 2016-2017 and more specifically in October 2016.The final sample of this research constitute 12 Primary Education teachers , who are employed in the 6th Primary School of Alimos belonging to the D’ Primary Education Directorate. A questionnaire was used as a data collection device, which was made by the researcher and was based on a relevant bibliography.
According to the results of the survey the participating educators acknowledge the necessity and importance of training. The most popular training issues were the following: Use of computers in the Learning Process, Classroom Management, Pupil Conflict Management, Student Behavior Problems- Prevention and Dealing, as well as dealing with children with special needs.