Η επαγγελματική εξουθένωση μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Μεταπτυχιακή εργασία
Author
Κυριακάκη, Γεωργία
Λούπη, Αικατερίνη
Date
2017-01-24Advisor
Σπυριδάκος, ΑθανάσιοςKeywords
Εργασιακό άγχος ; Επαγγελματική εξουθένωση ; ΕκπαιδευτικοίAbstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την εκδήλωση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης στους εκπαιδευτικούς (μόνιμους και αναπληρωτές) της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης. Η έρευνα επικεντρώνεται στην ανάλυση των παραμέτρων που σχετίζονται με το εξεταζόμενο σύνδρομο, καθώς και στον τρόπο, με τον οποίο οι παράγοντες αυτοί τελούν σε σχέση συνάφειας με το επαγγελματικό άγχος, τα ατομικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών και τις σύγχρονες εργασιακές συνθήκες, στο πλαίσιο της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα. Επιπροσθέτως, εντοπίζεται και ερμηνεύεται ο βαθμός εμφάνισης των συμπτωμάτων της επαγγελματικής εξουθένωσης, την οποία παρουσιάζουν οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην επιδείνωση των εργασιακών τους συνθηκών, αλλά και στο είδος της εργασιακής συμβατικής σχέσης (μόνιμοι-μη μόνιμοι). Το Δείγμα της έρευνας αποτελείται από 134 εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των δημοσίων σχολείων της Αττικής, καθώς και από δύο κλειστές διαδικτυακές ομάδες αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η μεθοδολογία που επιλέχθηκε ήταν η ποσοτική έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίων. Τα συμπεράσματα που απορρέουν από την έρευνα, φανερώνουν το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης παρουσιάζουν έντονα συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης. Ειδικότερα, τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό στους μη μόνιμους εκπαιδευτικούς (αναπληρωτές-ωρομίσθιους). Συνεπώς, η εργασία καταδεικνύει ότι οι επιδεινούμενες εργασιακές συνθήκες στη σύγχρονη περίοδο της «κρίσης» συμβάλλουν σημαντικά στην εκδήλωση του συγκεκριμένου συνδρόμου, με αποτέλεσμα να πλήττονται οι εκπαιδευτικοί σε ατομικό επίπεδο και ταυτόχρονα να υπονομεύεται η εύρυθμη λειτουργία του συνόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Abstract
The present assignment examines the manifestation of the professional exhaustion syndrome affecting educators (both tenured and substitute) of the Greek Public Educational System. The paper casts light on the parameters relating to the analyzed syndrome and their correlation to professional stress, to the individual characteristics of the educators and to the contemporary working conditions, within the framework of a prolonged economic recession in Greece. Additionally, the assignment locates and interprets the extent to which the symptoms of professional exhaustion are present in the lives of public education professors, by emphasizing on the deterioration of their working conditions and on the distinction between the types of the contractual relationships (tenured/non-tenured educators). The representative sample of the research was comprised of 134 teachers appointed in primary schools and high schools in the prefecture of Attica, as well as two internet-based groups of substitute educators. The methodological approach applied to the above mentioned conduct was the quantitative research by means of questionnaires. The outcomes of the research suggest that public education teachers experience intense symptoms of professional exhaustion, especially in the case of non-tenured educators (substitute / hourly-wages income). Consequently, the worsening employment conditions in this contemporary era of crisis, contribute greatly to the manifestation of the particular syndrome. In conclusion, the paper summarizes that the educators are being damaged on an individual level, while at the same time the proper functioning of the educational process is being undermined.
Number of pages
190Post-graduate Program
Διοίκηση Εκπαιδευτικών ΜονάδωνLanguage
GreekCollections
The following license files are associated with this item: