Οι επιδράσεις των κοινωνικοπολιτικών και επιστημονικών γεγονότων στην διαμόρφωση της μόδας στις δεκαετίες 1920 και 1930
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Κλωστοϋφαντουργία::Μόδα ; TPSH::Κλωστοϋφαντουργία::ΈνδυσηΛέξεις κλειδιά
Μόδα ; Δεκαετίες 1920 - 1930 ; Κοινωνικές εξελίξεις ; Καλλιτεχνικά ρεύματα ; Νήματα ; ΧρώμαΠερίληψη
Στην εργασία αυτή γίνεται προσπάθεια να τονισθούν οι αιτίες που δημιουργούν τις επιστημονικές, οικονομικές, καλλιτεχνικές προϋποθέσεις οι οποίες είναι ικανές να διαμορφώσουν τις τάσεις της μόδας. Σαν χρονικό διάστημα μελέτης είναι η δεκαετία, όπως άλλωστε συνηθίζεται να μελετάται η μόδα . Αυτό το χρονικό διάστημα είναι ικανό να περιλάβει τα σημαντικά γεγονότα και τις επιδράσεις τους στην κοινωνική ζωή, ώστε να διαμορφωθεί ένα ευκρινές ρεύμα με ειδοποιές διάφορες από την προηγούμενη ή την επόμενη δεκαετία.
Επιλέχθηκαν οι δεκαετίες 1920, 1930, δηλαδή οι δεκαετίες του μεσοπολέμου. Κατά την δεκαετία του 1920 μελετήθηκαν οι ιστορικές αλλαγές μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Η ίδρυση της Κοινωνίας των Εθνών, με σκοπό την εξασφάλιση της ειρήνης σε συνάρτηση με την συνθήκη των Βερσαλλιών, οι ανακατατάξεις των πληθυσμών, οι μεταβολές στα κέντρα διακομιστηκού εμπορίου, έφεραν αλλαγή στην οικονομική και παραγωγική διαδικασία και εξασφάλισαν ανάπτυξη και ευημερία. Η πολύπλευρη οικονομική ανάπτυξη και πρωτοπορία έφερε άνθηση στην αρχιτεκτονική, τη βιομηχανία, τον τύπο , τον κινηματογράφο και κυρίως έφερε την γυναίκα στην αγορά εργασίας. Αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε η μοντέρνα τέχνη με ρεύματα όπως ο υπερρεαλισμός, κονστρουκτιβισμός, Bauhaus που έβαλαν τη τέχνη στην υπηρεσία της ζωής χρησιμοποιώντας ως εργαλεία την τεχνολογία τον πειραματισμό την αφαιρετική απεικόνιση. Η μόδα επηρεαζόμενη από όλα τα παραπάνω , καταργεί προηγούμενα πρότυπα, χαρακτηρίζεται από απλότητα και άνεση με έμφαση στο αγορίστικο στυλ χρησιμοποιώντας πλεκτά και ελαστικά υφάσματα από νέες ίνες που
εξασφάλιζαν ελευθερία κινήσεων στην εργασία και τη διασκέδαση. Σημαντικοί δημιουργοί όπως Cabrielle Chanel, Elsa Schiaparelli, Rene Lacoste, Madame Gres και ο Jean Patou χρησιμοποιούν καινοτόμες τεχνικές καινούργια υλικά και υφάσματα που ταυτίσθηκαν με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των ανδρών και γυναικών της δεκαετίας .
Το κραχ 1929 και η άνοδος του φασισμού ανατρέπουν τις οικονομικές συνθήκες της δεκαετίας του 1930. Άμεσες ήταν οι επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας, και στις συνθήκες ζωής που εξαθλιώθηκαν. Οι γυναίκες παραμερίσθηκαν από την αγορά εργασίας που μόλις είχαν κατάκτηση την προηγούμενη δεκαετία. Παρά την κρίση οι σχεδιαστές προσπαθούσαν να δημιουργήσουν με πρότυπα από τον κινηματογράφο , τον χορό και την τέχνη . Την προσπάθεια τους αυτή ενίσχυσε η επιστήμη που παρήγαγε συνθετικές ίνες (nylon) και χρώματα με μεγαλύτερες αντοχές και ευχρηστία, καθώς και η ανάπτυξη της διαφήμισης. Αυτή τη δεκαετία αναπτύχθηκε ένα πρότυπο γυναίκας που ήταν νοικοκυρά, μητέρα εντελώς αντίθετο της προηγούμενης δεκαετίας. Υπήρξαν και έντονες διαφοροποιήσεις σχεδιαστών όπως της Elsas Schiaparelli με εκκεντρικές δημιουργίες εμπνευσμένες
από ταξίδια και έργα τέχνης που ανταγωνίζονταν τις δημιουργίες της Coco Chanel που
εκπροσωπούσε τον συντηρητισμό. Με τον τρόπο αυτό ανάπτυξης της πτυχιακής εργασίας επιχειρήθηκε να παρουσιαστεί η εξέλιξη της μόδας σε δύο δεκαετίες με διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης . Η δεκαετία του 1920 ήταν δημιουργική , καινοτόμα και πρωτοποριακή ενώ η δεκαετία του 1930 ήταν της ύφεσης, οικονομικής ανέχειας και
της ιδεολογικής προετοιμασίας για τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
Διαπιστώθηκε ότι η μόδα ως καλλιτεχνική έκφραση αλλά και ως κομμάτι της βιομηχανικής
παραγωγής συνδέεται άμεσα με τις εξελίξεις.
Αριθμός σελίδων
30 σελ.Σχολή
Σχολή Τεχνολογικών ΕφαρμογώνΑκαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα ΚλωστοϋφαντουργίαςΓλώσσα
ΕλληνικάΟι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: