Αποτύπωση καταστημάτων Τραπέζης του μεσοπολέμου στον Ελλάδικό χώρο. Μελέτη μορφολογίας, οικοδομικών λεπτομερειών, τυπολογίας, πολεοδομικής τους διάστασης
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Βόγια, Χριστίνα - Ερίντα
Ημερομηνία
2010Επιβλέπων
Θεοδωρακάκου-Βαρελίδου, ΠόπηΘεματική επικεφαλίδα
TPSH::Αρχιτεκτονική - ΠολεοδομίαΛέξεις κλειδιά
Τράπεζες ; Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος ; Διατηρητέα κτίρια ; Αρχιτεκτονική κληρονομιάΠερίληψη
Το χρονικό μιας περιόδου ζωτικής σημασίας για την αρχιτεκτονική κληρονομιά της χώρας ξετυλίγεται στην εκπόνηση αυτής της εργασίας. Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους τούρκους και την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης, η χώρα προσπαθεί να κερδίσει τα χαμένα χρόνια σε αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό επίπεδο. Αυτά τη στιγμή που στην Ευρώπη ανθίζουν νέες ιδέες στις μεγάλες Αρχιτεκτονικές Σχολές. Η Βιομηχανική Επανάσταση, τα νέα υλικά, αλλά κυρίως οι σύγχρονες απαιτήσεις θα επιβάλλουν μια νέα αρχιτεκτονική, η οποία στην Ελλάδα και κυρίως στην Αθήνα θα φθάσει στο απόγειό της τη δεκαετία του 1930.
Κ. Η. Μπίρης, Σ. Ι. Μαγιάσης, Εμμ. Λαζαρίδης, Β. Κουρεμένος, Ζουμπουλίδης και Φωτιάδης είναι μόνον μερικοί από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες, οι οποίοι θα στηρίξουν την επαναστατική αρχιτεκτονική των διευρυμένων οριζόντων και της Beaux Arts.
Ενώ όλα τα σκιρτήματα μιας αρχιτεκτονικής ανανέωσης ήταν ακόμα άδηλα, ποιά ήταν η αρχιτεκτονική που επισημα σχεδιαζόταν και χτιζόταν μετά το 1920; Μιά πρώτη διαπίστωση έναι ότι δεν έπαψε να υπάρχει ένας εκλεκτικισμός, πανομοιότυπος με εκείνον που διέκρινε τις πρώτες δεκαετίες του περασμένου αιώνα. Ουσιαστικά δηλαδή δεν έχουμε να κάνουμε απλά και μόνο με μια «εκφυλισμένη» μορφή κάποιου Κλασικισμού. Αντίθετα, όλα τα στοιχεία που μπορούμε να συμβουλευτούμε μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Κλασικισμός ήταν μια, αλλά όχι η μοναδική από τις μορφολογικές επιλογές της περιόδου.
Έτσι έχουμε μια μεγάλη σειρά από ιστορικά στοιχεία που ενσωματώνονται σε συμβατικής μορφής κτιρια. Αυτό που κάνει τα κτίρια της περιόδου 1920-30 να μοιάζουν με εκείνα της 1900-20 είναι ο τρόπος που παρεμβάλλεται αυτή η διακόσμηση, γι’ αυτό άλλωστε δύσκολα ξεχωρίζουν από εκείνα.
Το δημογραφικό πρόβλημα από την μαζική εισροή προσφύγων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και η άμεση ανάγκη για στέγασή τους θα δημιουργήσει νέους τύπους αρχιτεκτονικής όπως η λαϊκότροπη (αρχιτεκτονική η οποία χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό στις προσφυγικές κατοικίες).
Η ανάγκη για αποδέσμευση από μια αρχιτεκτονική εκλεκτικιστική με έντονα τα διακοσμητικά στοιχεία διαφόρων ρυθμών και η αναζήτηση μιας άλλης με λιτότερες γραμμές, περιορισμένα ρυθμολογικά χαρακτηριστικά, μιας πρακτικής αρχιτεκτονικής. Η εμφάνιση των πρώτων αθηναϊκών πολυκατοικιών συνέβαλε σημαντικά στη «μετάβαση» αυτή λόγω της απλότητας, της προσιτής αισθητικής που απαιτούνταν εκείνη την περίοδο.
Την περίοδο του μεσοπολέμου χτίζονται πολλά καταστήματα τραπεζών. Από αυτές θα μελετήσουμε τα κτίρια εκείνης, η οποία διαθέτει πλούσιο απόθεμα σε τέτοιου είδους μνημειακά κτίρια, της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Υποκαταστήματα όπως αυτά της Κορίνθου, Χίου, Ζακύνθου, Θεσσαλονίκης Σερρών κ.α. αποτελούν μια μεγάλη κληρονομιά σε κτίρια του μεσπολέμου.
Ειδικά θα ασχοληθούμε, στην εργασία αυτή με το υποκατάστημα της Κορίνθου. Αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, πλούσιο φωτογραφικό και σχεδιαστικό υλικό αποτελούν την προσπάθεια για μελέτη και κατανόηση των μορφολογικών στοιχείων του κτιρίου.
Περίληψη
The chronicle of a crucial period for the architectural heritage of the country unfold in the preparation of this work. After the liberation of Greece from the Turks and the signing of the Treaty of Lausanne, the country is trying to win the lost years in architectural and cultural level. These once flourishing in Europe for new ideas to large architectural schools. The Industrial Revolution, new materials, but above the current requirements would require a new architecture, which in Greece especially in Athens reaches its peak in the 1930s. H. K. Biris, SJ Magiasis, Emmanuel Lazaridis, B. Kouremenos, Zouboulidis Fotiadis and only some of the major architects who will support the revolutionary architecture of expanded horizons and Beaux Arts. While all the thrill of a renewal of architecture was still hidden, what was the official architecture designed and built after 1920? The first observation is that there no longer is an eclectic, similar to that which distinguished the early decades of the century. That is to say we are not dealing simply with a "perverted" form of a Classicism. Instead, all data should refer to lead us to conclude that Classicism was one, but not the only options on morphological characters of the period. So we have a vast array of historical information embedded in conventional buildings. What do the buildings of the period from 1920 to 1930 to resemble those of 1900-1920 is the way that interferes with this design, which is why they hardly stand out from those. The demographic problem of massive influx of refugees in Athens and Thessaloniki and the immediate need for housing will create new types of architecture such as folklore (architecture was used heavily in refugee The need to release an eclectic architecture with strong decorative elements from different styles and find another with leaner lines, limited rhythm features practice of architecture. The appearance of the first Athenian buildings contributed significantly to the "transition" is due to the simplicity of affordable beauty required at the time. The interwar period built many shops banks. Of these we will consider those buildings, which has a rich stock of such monumental buildings, the National Bank of Greece. Branches such as those of Corinth, Chios island, Serres, Thessaloniki, etc. are a great heritage in interwar buildings. Specially we deal in this work with the branch of Corinth. Architectural details and rich photographic material and design are trying to study and understand the morphological features of the building.
Αριθμός σελίδων
112 σελ.Σχολή
Σχολή Τεχνολογικών ΕφαρμογώνΑκαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Πολιτικών Δομικών ΈργωνΓλώσσα
ΕλληνικάΣυλλογή
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: