H εφαρμογή προτύπων ποιότητας ως εργαλείων οργάνωσης και λειτουργίας των ΟΤΑ. H περίπτωση του Δήμου Κορυδαλλού
The implementation of quality standards as organizational tools and in the function of OLAs. The case pertaining to the Municipality of Korydallos
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Διοίκηση Ολικής Ποιότητας::Πρότυπα ISO ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Δημόσια Διοίκηση ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Οικονομική::Δημόσια ΟικονομικάΛέξεις κλειδιά
Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης ; Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ; Δήμος Κορυδαλλού ; ISO 9001 ; Πρότυπα ποιότητας ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Διασφάλιση ποιότητας ; Τοπική αυτοδιοίκησηΠερίληψη
Η δημόσια διοίκηση είναι απαραίτητο να διαπνέεται από την αρχή της εξυπηρέτησης των πολιτών, έχοντας κυρίαρχο στόχο την παροχή υπηρεσιών ποιότητας. Η άσκηση της δημόσιας διοίκησης θα πρέπει να διασφαλίζει την τήρηση της νομιμότητας, την ορθολογική διαχείριση των δημοσίων πόρων και την προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος. Ωστόσο, το παγιωμένο γραφειοκρατικό μοντέλο πολλών δεκαετιών και οι εγγενείς αδυναμίες της δημόσιας διοίκησης αποτελούν τροχοπέδη για την αποτελεσματική λειτουργία της και την εκπλήρωση των στόχων της. Τις τελευταίες δεκαετίες, τα εργαλεία ενίσχυσης της ποιότητας, τα οποία εμφάνισαν αποδεδειγμένα αποτελέσματα στον ιδιωτικό τομέα, σταδιακά εισήχθησαν και στο Δημόσιο Μάνατζμεντ φιλοδοξώντας να αποτελέσουν μια πιθανή λύση του ανωτέρω προβλήματος. Σημαντικό πεδίο εφαρμογής των εργαλείων ποιότητας αποτέλεσε ο χώρος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η εφαρμογή Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας (ΣΔΠ) στους Οργανισμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) συντέλεσε εκτός από την οργανωτική και λειτουργική τους βελτίωση και σε άλλα κρίσιμα για αυτούς θέματα όπως για παράδειγμα η πρόσβαση τους σε ευρωπαϊκά κονδύλια, καθώς μέσω αυτών επιβεβαιώνεται η διαχειριστική τους επάρκεια, αποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο την ικανότητα τους στη διεκπεραίωση δημοσίων έργων. Ένας από τους δήμους που πιστοποιήθηκε κατά ISO ήταν και ο Δήμος Κορυδαλλού, ο οποίος εφάρμοσε το πρότυπο ISO 9001 στο σύνολο του οργανογράμματος την τελευταία δεκαετία. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι μέσω της μελέτης περίπτωσης του προαναφερόμενου δήμου να διαπιστωθούν οι αλλαγές που επέφερε διαχρονικά η υιοθέτηση και εφαρμογή ενός προτύπου ποιότητας στο οργανόγραμμα και τη λειτουργία του, καθώς και να διερευνηθούν οι βασικές αντιλήψεις των υπαλλήλων του δήμου και η προδιάθεσή τους απέναντι στην εφαρμογή του εργαλείου ποιότητας.
Περίληψη
Public administration must be built on the principle of civil service and should have as its primary objective the provision of quality services. The practice of public administration (PA) should also ensure due process of the law, the rational management of public resources and the promotion of public interest. However, the bureaucratic framework established over decades and the inherent inefficiencies in public administration are hampering its effective functioning as well as the fulfillment of PA’s objectives. During the last decades, quality enhancement tools, with proven results in the private sector, were gradually introduced into Public Management, aspired to be a possible solution to the aforementioned problem. As far as the scope of quality tools is concerned, the field of local government is a matter of significant importance. The implementation of Quality Management Systems (QMS) in Greek Organizations of Regional and Local Authorities (OLAs) assisted, as indicated by the Authorities themselves, to easier access to European funds, thus proving their managerial capability and confirming their ability in handling Public Works. One of the municipalities that was ISO-certified was that of the Municipality of Korydallos, which, within the last decade, applied ISO 9001 throughout their organizational structure. The purpose of this thesis is to ascertain the organizational restructures that were adopted over the aforementioned time as a result of the adoption and implementation of a model of quality standards in the organizational structure and operation of the Municipality of Korydallos, and to explore the basic perceptions of municipal employees along with their predisposition towards the implementation of such quality tools.