dc.contributor.advisor | Γιαννακόπουλος, Διονύσιος | |
dc.contributor.author | Μπερεδήμας, Στασινός | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T10:24:55Z | |
dc.date.available | 2017-04-06T10:24:55Z | |
dc.date.issued | 2017-03-23 | |
dc.identifier.uri | http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/3397 | |
dc.description.abstract | Περίληψη
Σκοπός: Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να εξετάσει δύο έννοιες κεντρικές στη μελέτη της εργασιακής συμπεριφοράς: την εργασιακή παρακίνηση, από τη μία πλευρά, και την εργασιακή ικανοποίηση, από την άλλη. Συγκεκριμένα , εξετάζει τις δύο έννοιες αυτές, τοποθετώντας τες στο ευρύτερο πλαίσιο του Δημοσίου Τομέα στην Ελλάδα, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση σχετικά με τη βελτίωση της παραγωγικότητας, της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιούνται αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν το μοντέλο εργασίας. Επιπλέον, η εργασία εξετάζει και το πώς οι παράγοντες παρακίνησης, εξωτερικοί και εσωτερικοί, επηρεάζουν το επίπεδο εργασιακής ικανοποίησης. Αλλά και πώς τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων επηρεάζουν τους παράγοντες παρακίνησης που θεωρούν ως σημαντικότερους, και το επίπεδο εργασιακής ικανοποίησης τους.
Θεωρητική Προσέγγιση: Η διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων και των ερευνητικών υποθέσεων της παρούσας εργασίας είναι το αποτέλεσμα εκτεταμένης κριτικής ανάγνωσης και σύνθεσης διαφορετικών θεωριών και προσεγγίσεων στη βιβλιογραφία. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται η διάκριση μεταξύ εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων παρακίνησης, που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στη βιβλιογραφία και που βασίζεται στη Θεωρία των Δύο Παραγόντων (Two-Factor Theory) του Herzberg. Επίσης, από την εκτεταμένη βιβλιογραφία που έχει αναπτυχθεί γύρω από το ζήτημα της παρακίνησης στο Δημόσιο, στην παρούσα εργασία χρησιμοποιούνται δύο εναλλακτικές απόψεις: η ‘αλτρουιστική’ προσέγγιση, που θεωρεί πώς οι εργαζόμενοι στο δημόσιο έχουν ισχυρή εσωτερική παρακίνηση που διαμορφώνει την εργασιακή συμπεριφορά τους, και η ‘ορθολογική/ωφελιμιστική’ προσέγγιση, που υποστηρίζει πως οι εργαζόμενοι στο δημόσιο παρακίνουνται σε σημαντικό βαθμό από εξωτερικούς παράγοντες, όπως η εργασιακή ασφάλεια και οι καλές συνθήκες στο περιβάλλον εργασίας.
Σχεδιασμός/Μεθοδολογία: Η εμπειρική διερεύνηση των παραπάνω έγινε εστιάζοντας σε ένα συγκεκριμένο, και σημαντικό, υποσύνολο του ευρύτερου δημοσίου τομέα στην Ελλάδα: την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πιο συγκεκριμένα, επιλέχθηκε ως μελέτη περίπτωσης ένας Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θεωρείται ως αντιπροσωπευτικός του συνόλου, λόγω του μεγέθους του Δήμου και του αριθμού εργαζομένων σε αυτόν: ο Δήμος Χαϊδαρίου. Η συλλογή δεδομένων έγινε με τη βοήθεια ερωτηματολογίου, ειδικά διαμορφωμένου ώστε να καταγράφει τις απόψεις των εργαζομένων σχετικά με τους παράγοντες παρακίνησης που θεωρούν ως σημαντικότερους και με την ικανοποίηση από την εργασία τους. Από το σύνολο 150 εργαζόμενων εντός του Δημαρχείου, συλλέχθηκαν 83 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια (ανταπόκριση 55,3%).
Ευρήματα: Οι εργαζόμενοι στο Δήμο Χαϊδαρίου θεωρούν τους εξωτερικούς και τους εσωτερικούς παράγοντες παρακίνησης ως εξίσου σημαντικούς. Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά προκύπτει πως δεν επηρεάζουν σημαντικά τις ιεραρχήσεις μεταξύ των διαφορετικών παραγόντων παρακίνησης, με εξαίρεση το εκπαιδευτικό επίπεδο των εργαζομένων. Μεταξύ των εξωτερικών παραγόντων παρακίνησης, βρέθηκαν να σχετίζονται θετικά και στατιστικά σημαντικά με την εργασιακή ικανοποίηση οι σχετικοί με το περιβάλλον εργασίας στο Δημόσιο (η αίσθηση ασφάλειας, οι σχέσεις συνεργασίας με συναδέλφους και προϊσταμένους, και οι καλές εργασιακές συνθήκες). Από την άλλη, δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές σχέσεις μεταξύ εσωτερικών παραγόντων παρακίνησης και ικανοποίησης. Τέλος, αν και ο συνδυασμός εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων παρακίνησης εξηγεί μεγαλύτερο μέρος της εργασιακής ικανοποίησης, η παρουσία των εξωτερικών παραγόντων τείνει να μειώνει την επίδραση των εσωτερικών παραγόντων στην ικανοποίηση.
Πρωτοτυπία/Αξία: Η παρούσα εργασία είναι από τις λίγες που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα και εξετάζουν συνδυαστικά την εργασιακή παρακίνηση και την ικανοποίηση. Επίσης, είναι μία από τις ελάχιστες έρευνες που εξετάζουν το χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποτελεί σημαντικό υποσύνολο του ευρύτερου Δημοσίου. Τα ευρήματα της έχουν ενδιαφέρον από θεωρητική πλευρά, και ιδιαίτερα οι ενδείξεις για ύπαρξη φαινομένου ‘εκτόπισης’ της εσωτερικής παρακίνησης από την εξωτερική. Επίσης, τα ευρήματα της έχουν πρακτικό ενδιαφέρον, και μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εργαζόμενους στο Δημόσιο και από όσους ασκούν διοίκηση και χαράσσουν δημόσια πολιτική, προκειμένου να διαμορφώσουν τις κατάλληλες μεθόδους παρακίνησης που θα ενισχύσουν την ικανοποίηση των εργαζομένων και, κατά συνέπεια, την απόδοση τους. Τέλος, η εργασία φιλοδοξεί, μέσω των ευρημάτων της, να αποτελέσει τη βάση για περαιτέρω έρευνα που θα επεκτείνει τη γνώση μας γύρω από τα ζητήματα αυτά. | el |
dc.format.extent | 131 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Διοίκηση και Οργάνωση Προσωπικού | el |
dc.title | Μέθοδοι παρακίνησης και η επίδρασή τους στην εργασιακή ικανοποίηση: Μελέτη περίπτωσης Δήμος Χαϊδαρίου | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
dc.contributor.committee | Σαμαντά, Ειρήνη | |
dc.contributor.committee | Ντάνος, Αναστάσιος | |
dc.contributor.master | Διεθνής Διοικητική των Επιχειρήσεων | el |
dc.subject.keyword | Τοπική αυτοδιοίκηση | el |
dc.subject.keyword | Παρακίνηση εργαζομένων | el |
dc.subject.keyword | Εργασιακή ικανοποίηση | el |
dc.subject.keyword | Δήμος Χαϊδαρίου | el |
dc.subject.keyword | Εργασιακό περιβάλλον | el |
dc.description.abstracttranslated | Abstract
Purpose: The present dissertation attempts to examine two notions and concepts that are central in the study of behavior at the workplace: employee motivation, on the one hand, and employee satisfaction, on the other. In particular, the dissertation examines these two concepts, placing them in the broader context of the Public Sector in Greece, where there is currently great debate taking place around how productivity and efficiency can be improved, and quality of public services can be enhanced. Furthermore, changes and reforms have already been implemented that transform the current model of employment in the Public Sector. The dissertation explores how extrinsic and intrinsic factors of motivation impact on employee satisfaction, and also how the demographic characteristics of employees impact on the motivators they consider to be more important, and on their level of satisfaction from their jobs.
Theoretical Approach: The formulation of research questions and research hypotheses, in the present dissertation, is the product of extensive critical reading and synthesis between different theories and approaches found in the literature. In particular, the distinction between extrinsic and intrinsic motivation factors is employed; a well-known argument in the literature, drawing from the Two-Factor Theory of Herzberg. Moreover, two alternative views developed within the broad literature on motivation in the Public Sector are employed in this dissertation: the ‘altruistic’ view, assuming strong intrinsic motivation of public sector employees that defines their behavior at the workplace, and the ‘rational/utilitarian’ view, assuming that public sector employees are primarily motivated through extrinsic factors, such as the security of their work and the good conditions in the working environment.
Research Design/Methodology: The empirical inquiry of the aforementioned issues took place through focusing in an important subset of the broader Public Sector in Greece: Local Government as an administrative division. In particular, as case study of the dissertation the Municipality of Chaidari was selected. The particular Municipality was considered to be representative of the whole, due to its population size and its number of employees. To gather information, a questionnaire was used, using validated multi-item instruments for capturing and measuring the motivation factions employees consider to be important, and their levels of satisfaction from their job. From the population of 150 employees, which are working in the central administrative headquarters of the Municipality, a sample of 83 completed questionnaires was obtained, with a response rate of 55,3%.
Findings: Through analysis of the data, it was found that employees in the Municality of Chaidari consider extrinsic and intrinsic motivation factors as being of equal importance. Their demographic characteristics, with the exception of education level, we could not identify a statistically significant impact on extrinsic and intrinsic motivators. Looking into extrinsic motivation factors, only those related with the working environment in the Public Sector were found to positively and significantly impact employee motivation: security from the job, relationships of cooperation with colleagues and supervisors, and good working conditions. On the other hand, positive and significant relationships between intrinsic motivation factors and satisfaction could not be verified. Finally, although the combination of extrinsic and intrinsc motivators explains a larger fraction of overall employee satisfaction, as was hypothesized, the presence of extrinsic motivators tends to diminish the influence of intrinsic motivation on satisfaction.
Originality/Value: The present dissertation is one of the very few that have been conducted in Greece and are examining motivation together with employee satisfaction. In addition, it is one of the very few studies focusing in the area of Local Government and Municipalities, an important subset of the broader Public Sector. The dissertation’s findings have theoretical relevance; in particular the finding of a possible ‘crowding-out’ effect of extrinsic motivation on intrinsic motivation. The dissertation’s findings have also practical relevance, and can be used both from Public Sector employees, and also from managers in the Public Sector and from public policy decision-makers, which can use the findings in order to design motivation systems that would enhance the satisfaction of employees and, consequently, their job performance. To conclude, the dissertation aspires, through its findings, to provide the basis for further research that would extend our knowledge around the issues of interest. | el |