Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αξιολόγηση διερευνητικών δεξιοτήτων στις φυσικές επιστήμες: Δύο μελέτες περιπτώσεων στην ενότητα “Ηλεκτρισμός” της Γ’ Γυμνασίου

dc.contributor.advisorΨαρομήλιγκος, Ιωάννης
dc.contributor.authorΚεχαγιά, Δέσποινα
dc.date.accessioned2017-03-06T11:21:40Z
dc.date.available2017-03-06T11:21:40Z
dc.date.issued2017-02
dc.identifier.urihttp://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/3301
dc.description.abstractΗ παρούσα Διπλωματική Εργασία εστιάζει στην καινοτόμο παιδαγωγική μέθοδο της Διερευνητικής Μάθησης στις φυσικές επιστήμες, καθώς και στις νέες μεθόδους αξιολόγησης των δεξιοτήτων των μαθητών μέσα σε ένα διερευνητικό περιβάλλον μάθησης. Επιπλέον, παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εφαρμογής της μεθόδου της διερευνητικής μάθησης, στα πλαίσια μελετών περίπτωσης που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν σε μια τάξη Γ’ Γυμνασίου, σε ελληνικό σχολείο της Αττικής, σε μια ενότητα του μαθήματος της φυσικής.Πιο αναλυτικά, στα πλαίσια της θεωρητικής τεκμηρίωσης, αρχικά γίνεται λόγος για την ανάγκη απόκτησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων διά βίου μάθησης στα πλαίσια της σύγχρονης Κοινωνίας της Μάθησης του 21ου αιώνα, ιδιαίτερα για τους νέους ανθρώπους με σκοπό την κατάλληλη προετοιμασία και προσαρμογή τους στα νέα επαγγελματικά και κοινωνικά περιβάλλοντα. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στο φαινόμενο του μειωμένου ενδιαφέροντος των νέων, αλλά και των κοριτσιών ειδικότερα, απέναντι στις φυσικές επιστήμες και τη μη φοίτηση αυτών στα αντίστοιχα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όπως και στο ρόλο που διαδραματίζουν οι παραδοσιακές παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο εν λόγω φαινόμενο. Κατόπιν, γίνεται μνεία στη διδακτική προσέγγιση της Διερευνητικής Μάθησης, η οποία φαίνεται αφενός να επιδρά θετικά στη στάση των εκπαιδευομένων απέναντι στις φυσικές επιστήμες και αφετέρου να καλλιεργεί και να ενισχύει τις επιστημονικές δεξιότητές τους, όπως ο επιστημονικός αλφαβητισμός, η επιστημονική αιτιολόγηση, η συνεργασία σε ομάδες, κ.α.. Επιπλέον, αναδεικνύεται ο ρόλος της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία και πιο συγκεκριμένα η ανάγκη μεταβολής της εστίασης της αξιολόγησης από "αξιολόγηση της μάθησης" (assessment of learning) στην "αξιολόγηση για την ίδια μάθηση" (assessment for learning). Μετά τη θεωρητική τεκμηρίωση ακολουθεί το ερευνητικό μέρος. Για να εξετάσουμε τα αποτελέσματα της εφαρμογής της διερευνητικής μεθόδου σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε μελέτες περίπτωσης μέσα σε μία τάξη τρίτης γυμνασίου, ελληνικού σχολείου, σε μία ενότητα του μαθήματος της φυσικής. Συγκεκριμένα στην ενότητα ηλεκτρισμός έγιναν δύο μελέτες περίπτωσης. Στην πρώτη με τη βοήθεια ενός εννοιολογικού χάρτη γύρω από την έννοια του ηλεκτρισμού και ενός brainstorming ελέγχεται η αρχική και η τελική επιστημονική παιδεία των μαθητών και κατά συνέπεια η μεταβολή της, κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Στη δεύτερη με τη βοήθεια ενός σεναρίου, στο οποίο οι μαθητές μελετούν την αγωγιμότητα διαφόρων υλικών αλλά και με τη βοήθεια πινάκων- ρουμπρίκων αξιολογούνται οι δεξιότητες που αυτοί αναπτύσσουν. Συγκεκριμένα αξιολογούνται οι δεξιότητες που έχουν οι μαθητές στο σχεδιασμό υποθέσεων και προβλέψεων βάσει επιστημονικής σκέψης, στην ανάπτυξη και υλοποίηση σωστών πειραμάτων, στην ανάλυση των δεδομένων και των αποτελεσμάτων με σκοπό την αναθεώρηση της υπάρχουσας γνώσης και την εξαγωγή συμπερασμάτων. Ακόμη αξιολογούνται η ικανότητα εύρεσης πληροφοριών από πηγές εκτός των σχολικών βιβλίων, όπως το διαδίκτυο, αλλά και η επιτυχής συνεργασία τους σε ομάδες. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας έδειξαν ότι η διερευνητική μέθοδος ήταν πολύ πιο ελκυστική για τους μαθητές και αρκετά πιο αποδοτική. Οι μαθητές έδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το μάθημα και συμμετείχαν σαφέστατα πιο ενεργά από άλλες φορές. Μπόρεσαν πολύ εύκολα να συνεργαστούν, να υλοποιήσουν πειράματα και να εξάγουν συμπεράσματα, δυσκολεύτηκαν όμως πολύ να σχεδιάσουν την πειραματική διαδικασία της έρευνας, δηλαδή λίγοι μαθητές κατανόησαν πώς έπρεπε να κάνουν οι ίδιοι την έρευνα. Ακόμα μία μεγάλη δυσκολία που παρατηρήθηκε ήταν ότι οι μισοί και περισσότεροι μαθητές δεν μπόρεσαν να συσχετίσουν τη θεωρία με το πείραμα που πραγματοποίησαν και αυτό είχε σαν συνέπεια να μην μπορούν να κάνουν επαρκή επιστημονική αιτιολόγηση για συμπεράσματα τα οποία εξήγαγαν απ’ όλη την διερευνητική διαδικασία.el
dc.format.extent141el
dc.language.isoelel
dc.publisherΑ.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ.el
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectTPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Εκπαίδευσηel
dc.titleΑξιολόγηση διερευνητικών δεξιοτήτων στις φυσικές επιστήμες: Δύο μελέτες περιπτώσεων στην ενότητα “Ηλεκτρισμός” της Γ’ Γυμνασίουel
dc.title.alternativeAssessment of Inquiry skills in physical science: Two case studies in section "Electricity" of the physics course in Third Gradeel
dc.typeΜεταπτυχιακή εργασίαel
dc.contributor.committeeΣπυριδάκος, Αθανάσιος
dc.contributor.committeeΣαλμόν, Ιωάννης
dc.contributor.masterΔιοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδωνel
dc.subject.keywordΕκπαίδευσηel
dc.subject.keywordΔια βίου μάθησηel
dc.subject.keywordΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subject.keywordΔιερευνητική μάθησηel
dc.description.abstracttranslatedThe purpose of this thesis was to present the innovative pedagogic method of Inquiry Learning in physical science, as well as the new methods of student assessment skills in an investigative environment. Furthermore, it represents the results of applying the method of Inquiry Learning, as part of a field study in a Third Grade classroom, in a Greek school located in the city of Athens, during a section of the Physics course. More specifically, within the scientific documentation, it was initially referred the need to obtain and cultivate lifelong learning skills in a modern society of the 21st century learning, particularly for young people in order to be well prepared and adjusted to new professional and social environments. Then, there is a reference to the effect of the reduced interest of young people and girls in particular, towards the natural sciences and those of not attending the respective universities, as well as with the role of pedagogical approaches which takes action to this phenomenon. Then, reference was made to the instructional approach of Inquiry Learning, which seems both to have a positive effect on the attitude of trainees towards physical science and to cultivate and enhance their scientific skills, such as scientific literacy, scientific justification, cooperation in groups, etc . Moreover, there is a reference to the role of evaluation in the educational process and the need to change its objectives, from the assessment of learning to the assessment for learning.After the theoretical justification, the part of the investigation was followed. In order to check, what are the results of the implementation of the investigative process, we conducted a field study in the third grade of a Greek high school, in the section of the course of Physics. Specifically, in the section of electricity there were two case studies. The first with the help of a conceptual map around the concept of electricity and a brainstorming control, the initial and final scientific literacy of the students and consequently its change during the course. In the latter by means of a script, in which students study the conductivity of various materials and with the help of list; rubric we assessed the skills that they develop. More specifically, students have particular skills in planning assumptions and predictions made by scientific thought, which they were evaluated in the development and implementation of proper experiments, in the analysis of data and results to the review of existing knowledge and draw conclusions. We also evaluated even the ability to find information assessed from sources other than textbooks, such as the Internet, but also the successful cooperation in groups. The results of this research showed that the investigative process was much more attractive for students and much more efficient. The students showed more interest in the course and they were more turned on than at other times. They could easily work together to implement experiments and draw conclusions, but they find great difficulties in designing the experimental procedure of investigation, and only a few students understood how they had to do the research by themselves. Another great difficulty, which it was observed, was that half or even more students could not relate the theory with the experiment which it was carried out and this meant that they could not make sufficient scientific justification for the conclusions which were drawn throughout the investigative process.el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail
Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου, έγιναν στο πλαίσιο του Έργου "Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Προστιθέμενης Αξίας Ψηφιακής Βιβλιοθήκης ΤΕΙ Πειραιά", του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Ψηφιακή Σύγκλιση"