dc.description.abstract | Η εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ) αναφέρεται στη συνολική διοίκηση και διαχείριση του συνολικού αντίκτυπου που έχει η δραστηριότητα των εταιρειών στους μετόχους και στην κοινωνία στην οποία ασκείται η δραστηριότητα. Συνολικά, η ΕΚΕ αναφέρεται στη διαφάνεια για τον τρόπο με τον οποίο διοικείται η επιχείρηση, στον βαθμό εκπλήρωσης της αποστολής της, στις ηθικές αξίες τις οποίες έχει, στον βαθμό συμμετοχής των ενδιαφερομένων μερών και στην λογοδοσία στα ενδιαφερόμενα μέρη αναφορικά με τις επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της. Η ΕΚΕ συνδέεται με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, με την επίτευξη κέρδους, αλλά και με την έννοια της εταιρικής ηθικής.
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθεί η εταιρική κοινωνική ευθύνη και να αναδειχθεί ο ρόλος της στο σύγχρονο μάνατζμεντ των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αυτή προσπαθεί να προσδιορίσει τα πλεονεκτήματα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, ποιο είναι το ποσό που δαπανούν οι εταιρείες για προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, καθώς και ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους έχουν διεξάγει προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης οι εταιρείες.
Τα συμπεράσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι εταιρείες επενδύουν σε προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, προκειμένου να βελτιώσουν την εικόνα τους, να αυξηθεί η φήμη και η αξιοπιστία τους στα μάτια των καταναλωτών, η ικανοποίηση των τελευταίων, το μερίδιο της αγοράς, και μέσα από αυτό να επιτευχθεί μακροχρόνια μεγιστοποίηση του κέρδους. Επίσης, βρέθηκε ότι η εταιρική κοινωνική ευθύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, κάτι που σχετίζεται και πάλι με την εικόνα των εταιρειών, ως ηθικά υπεύθυνες και αξιόπιστες, δίνοντας έμφαση στην κοινωνία και το περιβάλλον. Συνεπώς, υπάρχει μία άμεση σύνδεση μεταξύ εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, φήμης της εταιρείας, βελτίωσης της εταιρικής εικόνας, απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και αυξημένης κερδοφορίας. Επίσης, καταδείχθηκε ότι οι συμμετέχοντες δε γνωρίζουν το ποσό που δαπάνησε η εταιρεία τους για την εγκατάσταση τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον. Επιπρόσθετα, βρέθηκε ότι η πλειοψηφία των εταιρειών δεν προβαίνει σε δραστηριότητες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ενώ όσες απάντησαν θετικά, τα προγράμματα αφορούν πρωτίστως ενέργειες για το περιβάλλον και την κοινωνία. Ωστόσο, κρίνεται απαραίτητη η διεξαγωγή μίας έρευνας σε ένα μεγαλύτερο δείγμα επιχειρήσεων, αλλά και σε καταναλωτές, προκειμένου να διερευνηθούν και οι απόψεις των αποδεκτών των προϊόντων/υπηρεσιών των επιχειρήσεων.
Λέξεις-κλειδιά: ΕΚΕ, οικονομική κρίση, μοντέλο κοινωνικής απόδοσης, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα | el |