Διασφάλιση ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση
Quality assurance in higher education
Subject
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Διοίκηση Ολικής Ποιότητας::Πρότυπα ISO ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::ΕκπαίδευσηKeywords
Ανώτατη εκπαίδευση ; Διασφάλιση ποιότητας ; Δίκτυο Ευρυδίκη ; Κριτήρια ποιότητας ; Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας ; Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας ; ΑΔΙΠ ; EFQM ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Higher education ; Quality assurance ; Eurydice network ; FEMIPAbstract
Ο σκοπός και ο ρόλος της Ανώτατης Εκπαίδευσης έχει διαφοροποιηθεί ανά τους αιώνες. Aνάλογα µε την εξεταζόµενη ιστορική περίοδο, η Ανώτατη Εκπαίδευση έχει υπάρξει άλλοτε µια λύση στο πρόβληµα της ικανοποίησης της πνευµατικής περιέργειας των άεργων πλουσίων, άλλοτε µια απάντηση στο πρόβληµα της δηµιουργίας ικανών στελεχών της δηµόσιας διοίκησης, άλλοτε ένας τρόπος πρόσληψης γνώσης σύµφωνα µε τα ουµανιστικά πρότυπα, µέχρι και ένας θεσμός παροχής επαγγελµατικών γνώσεων σε ανθρώπους κάθε κοινωνικής και οικονοµικής τάξης. Σήµερα ο βασικός ρόλος ενός ιδρύµατος Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης είναι να συντηρεί, να αποτιµά και να προωθεί την επιστηµονική γνώση στις επόµενες γενιές µέσω της διδασκαλίας καθώς και να παράγει νέα γνώση µέσω της έρευνας. Οι ανάγκες που καλείται να καλύψει σήμερα η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι µεγαλύτερες από ποτέ, αφού συνδέονται µε το διεθνή οικονοµικό ανταγωνισµό και την τεχνολογική επανάσταση της εποχής µας, την απαίτηση για καινοτοµία στους διάφορους τοµείς και την ανάπτυξη ανθρώπινου δυναµικού ικανού να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της εποχής. Προκειµένου ένα ίδρυµα να ενταχθεί ή να παραµείνει ενταγµένο στα πλαίσια της διεθνούς αριστείας, θα πρέπει να επανεξετάσει ολόκληρο το σύστηµα των αλληλεπιδράσεων µεταξύ των άλλων ιδρυµάτων και της κοινωνίας, καθώς και το σύστηµα των εσωτερικών δοµών του. Με αυτό τον τρόπο θα προσελκύσει τους πιο αξιόλογους καθηγητές και ερευνητές, θα συνάψει συνεργασίες µε κορυφαίους οργανισµούς και ιδρύµατα και θα αποκτήσει κύρος προσελκύοντας έτσι τους ικανότερους φοιτητές.
Ο τρόπος για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί είναι να εγκαθιδρυθεί ένα λειτουργικό, αξιόπιστο και αποδοτικό σύστημα διασφάλισης ποιότητας για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και κυρίως του χώρου της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στόχος της εργασίας αυτής είναι η μελέτη αυτής ακριβώς της επιδίωξης.
Abstract
The purpose and role of Higher Education has varied over the centuries. Thus, Higher Education has been, depending on the historical period under consideration, a solution to the problem of the satisfaction of the intellectual curiosity of inactive rich people, a response to the problem of the creation of competent public officials and a place of knowledge acquisition according to humanistic standards, to an institution providing professional knowledge to people of every social and economic class. Today, the core role of a Higher Education Institution is to maintain, evaluate and promote scientific knowledge to future generations through teaching and to generate new knowledge through research. The needs to be met are greater than ever since they are linked to the international economic competition and the technological revolution of our time, the demand for innovation in the various sectors and the development of human resources capable of meeting the demands of the time. In order for an institution to join or remain integrated within the framework of international excellence, it should review the whole system of interactions between other institutions and society as well as the system of its internal structures. In this way, it will attract the most remarkable teachers and researchers, enter into partnerships with leading organizations and institutions, and gain prestige attracting the most talented students. The way to achieve these goals is to establish a functional, reliable and efficient quality assurance system for the whole range of education, especially the Higher Education Area. The aim of this work is to study precisely this pursuit.