Τυποποιημένοι βιβλιομετρικοί δείκτες για την αξιολόγηση του διδακτικού / ερευνητικού προσωπικού ακαδημαϊκών μονάδων: εφαρμογή σε τμήματα μηχανολόγων μηχανικών της Ελλάδας
Standard bibliometric indices for the evaluation of academic personnel: case study on the mechanical engineering departments of Greece
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::ΕκπαίδευσηΛέξεις κλειδιά
Βιβλιομετρικοί δείκτες ; Αξιολόγηση εκπαιδευτικού προσωπικού ; Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου ; ΕκπαίδευσηΠερίληψη
Βιβλιομετρική ανάλυση είναι η ποσοτική έκφραση ερευνητικού έργου, το οποίο έχει κοινοποιηθεί (δημοσιευθεί) στη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα. Παρέχει τη γενική εικόνα ενός συγκεκριμένου ερευνητικού πεδίου, όπως αυτή μπορεί να απεικονισθεί με σχετική αναζήτηση σε μεγάλες βάσεις δεδομένων και με τη χρήση κριτηρίων όπως: λέξεις-κλειδιά, όνομα συγγραφέα, όνομα Ιδρύματος, κλπ. Η παρούσα εργασία αφορά τη βιβλιομετρική επισκόπηση της έρευνας που υλοποιείται σε ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα, στον κλάδο της μηχανολογίας. Κύριος στόχος της μελέτης αποτέλεσε η καταγραφή της παραγωγικότητας και της απήχησης του ερευνητικού έργου των ελληνικών πανεπιστημίων, προκειμένου αυτά να αξιολογηθούν ως προς το διεθνές επίπεδο ανά ομάδα συναφών γνωστικών αντικειμένων. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω της βάσης Scopus και αξιολογήθηκαν με τη χρήση τυποποιημένων βιβλιομετρικών δεικτών, οι οποίοι συνεισφέρουν στοιχεία που μπορούν να καταταγούν σε τέσσερεις άξονες: παραγωγικότητα, συνολική απήχηση, αποδοτικότητα, συνδυασμός παραγωγικότητας και απήχησης.
Περίληψη
Bibliometric analysis is the quantitative expression of a research project, which has been reported (published) to the international academic community. It provides a general picture of a particular research field, as it can be depicted by relevant search in large databases and using criteria such as keywords, author name, Foundation name, etc. This paper deals with the bibliometric survey of research is being implemented in Greek academic institutions in the mechanical engineering field. The main objective of the study was to record the productivity and the impact of the research work of the Greek universities in order to evaluate them internationally by group of related cognitive subjects. Data were collected through the Scopus database and were evaluated using standardized bibliometric indices, which contribute elements that can be grouped into four axes: productivity, overall impact, efficiency, combination of productivity and impact.