Ανάλυση και τμηματοποίηση της συμπεριφοράς καταναλωτών με εφαρμογή της μεθόδου WAP : μελέτη περίπτωσης
Analysis and distribution of consumer behavior with the application of the WAP method: case study
Μεταπτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Μουρτζίνου, Παναγιώτα
Ημερομηνία
2018-10-02Επιβλέπων
Σπυριδάκος, ΑθανάσιοςΘεματική επικεφαλίδα
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Συμπεριφορά ΚαταναλωτήΛέξεις κλειδιά
WAP method ; K-means ; Συμπεριφορά καταναλωτή ; Cluster analysis ; Ανάλυση συστάδωνΠερίληψη
Στην συγκεκριμένη εργασία η μέθοδοι ανάλυσης που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η πολυκριτηριακή ανάλυση με χρήση της μεθόδου WAP και η ανάλυση κατά συστάδες. Η εφαρμογή έγινε σε καταναλωτές οπτικού καταστήματος, δηλαδή καταναλωτές γυαλιών οράσεως και ηλίου. Ένα γενικό συμπέρασμα είναι ότι η αγορά ενός προϊόντος έχει σχέση με το πώς θα καλυφθεί ένα κενό στη ζωή του καταναλωτή. Υπάρχει μια άποψη ότι το βασικό κίνητρο της επιθυμίας στην οποία στηρίζεται η αγορά έχει τις ρίζες του στο πάθος και όχι στην λογική. Ακολουθεί η κατηγοριοποίηση των επτά "Ο" της αγοράς σύμφωνα με τον Kotler (1994). Η ανάλυση της συμπεριφοράς του καταναλωτή περιλαμβάνει τα στάδια: Πρόβλημα / Αναγνώριση ανάγκης – Έρευνα πληροφοριών – Εκτίμηση των εναλλακτικών λύσεων – Απόφαση αγοράς – Εκτίμηση προϊόντος μετά την αγορά. Τα κριτήρια τμηματοποίησης της συμπεριφοράς του καταναλωτή είναι κοινωνικοοικονομικά, γεωγραφικά και ψυχογραφικά. Στην συνέχεια ακολουθεί μια ανάλυση κατά συστάδες μη-ιεραρχικές ή k-means μεθόδους ομαδοποίησης όπου επιλέγεται ο επιθυμητός αριθμός των συστάδων και επιλέγεται η "καλύτερη" λύση. Ακολουθεί η πολυκριτηριακή ανάλυση – μέθοδος WAP (τα κριτήρια αξιολόγησης σταθμίσεων μέσω προτεραιοτήτων) χρησιμοποιώντας τις τεχνικές του γραμμικού προσδιορισμού και τις απεικονίσεις όπως προτάθηκαν από τους κυρίους Σίσκο, Τσότσολα, Σπυριδάκο και Σάλμον. Ακολουθούν τα αποτελέσματα της έρευνας με τις δύο μεθοδολογίες. Τα συμπεράσματα είναι ότι η μέθοδος WAP βρέθηκε να είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα της συμπεριφοράς των καταναλωτών του οπτικού καταστήματος.
Περίληψη
In this work, the analysis methods used were multi-criteria analysis using the WAP method and cluster analysis. The application was made to consumers of eyewear and sun glasses. A general conclusion is that buying a product is about how to fill a gap in the life of the consumer. There is a view that the underlying motivation of the desire on which the market is based has its roots in passion rather than logic. The following is the categorization of the seven "O" markets according to Kotler (1994). The analysis of consumer behavior includes the following steps: Problem / Need to Recognize - Information Research - Assessment of Alternatives - Purchase Decision - Post-Market Product Assessment. The segmentation criteria for consumer behavior are socio-economic, geographic and psychological. Then follows a clustering of non-hierarchical or k-means clustering methods where the desired number of clusters is selected and the "best" solution is chosen. The multi-criteria analysis - WAP method (criteria for weighting through priorities) follows, using the linear determination techniques and depictions as suggested by Mr. Siskos, Tsotsola, Spyridakos and Salmon. Here are the results of the research with the two methodologies. The conclusion is that the WAP method was found to be closer to the reality of consumer behavior in the optical store.