Διερεύνηση μικροδομής και μηχανικών ιδιοτήτων χάλυβα 15CrNi6 κατά DIN μετά από βαφή σε λάδι και επαναφορά
Investigation of the microstructure and mechanical properties of 15CrNi6 steel according to DIN after oil hardening and tempering
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Τεχνολογία::Τεχνολογία ΥλικώνΛέξεις κλειδιά
Ενανθράκωση ; Χάλυβας 15CrNi6 ; Συνεχής βαφή ; Βάθος ενανθράκωσης ; Χάλυβας ; Θερμικές κατεργασίες ; Δοκιμές εφελκυσμού ; ΘραυστογραφίαΠερίληψη
Η παρούσα πτυχιακή εργασία διερευνά την μικροδομή και τις μηχανικές ιδιότητες του χάλυβα 15CrNi6 κατά DIN μετά από ενανθράκωση και συνεχή βαφή σε λάδι. Ο συγκεκριμένος χάλυβας είναι ελαφρά κραματωμένος, επιφανειακής βαφής και βρίσκει εφαρμογές σε στοιχεία μηχανών (άξονες, άτρακτοι) και σε κατασκευή εργαλείων που δουλεύουν εν ψυχρώ (κοπτικά εργαλεία και διαμορφωτικά καλούπια). Το υλικό υποβάλλεται σε επιφανειακή θερμική κατεργασία ενανθράκωσης και στη συνέχεια σε συνεχή βαφή σε λάδι. Στόχος της πτυχιακής εργασίας είναι η διερεύνηση της επιρροής του χρόνου ενανθράκωσης στη μικροδομή και τις μηχανικές ιδιότητες του χάλυβα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε ακολουθώντας τις συμβουλές των τεχνικών φυλλαδίων του κατασκευαστή του υλικού και οι έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν βάσει προτύπων. Για τη διεκπεραίωση της μελέτης, πραγματοποιήθηκαν μη καταστροφικές δοκιμές ελέγχου (όπως σκληρομέτρηση) καθώς και καταστροφικές μέθοδοι (μικροσκληρομέτρηση, οπτική και ηλεκτρονική μικροσκοπία). Τέλος, πραγματοποιήθηκε δοκιμή κρούσης προκειμένου να εκτιμηθεί η δυσθραυστότητα του υλικού συναρτήσει του χρόνου ενανθράκωσης. Η εργασία ολοκληρώνεται με την επεξεργασία των αποτελεσμάτων και παρουσίαση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από αυτά.
Περίληψη
The present work is referred to the microstructure and mechanical properties of 15CrNi6 steel after carburization and quenching in oil. DIN 15CrNi6 is a low alloyed, case hardening, constructional steel, suitable for machine elements (gears, shafts, crankshafts) and cold working tools (cutting tools and deformation dies). The material is case-hardened through carburization and then quenched. The objective of this study is to investigate the effect of carburizing time on the microstructure and the mechanical properties of the steel. The study was conducted according to the technical prospectus of the material manufacturer and the tests according to the related standards. Non destructive testing (hardness measurements) and destructive testing (microhardness, light microscopy, scanning electron microscopy and EDX) were conducted. Finally, a series of Charpy-V tests were carried out in order to estimate the effect of carburizing time on the material toughness. Experimental results are analyzed and the relevant conclusions are presented.