N.4412/2016 νέος νόμος προμηθειών και εφαρμογή του στον τομέα της υγείας: μελέτη περίπτωσης 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς & Αιγαίου
L.4412/2016 New procurement law and implementation in the field of health: case study 2nd Regional Health Authority or Piraeus & Aegean Islands
Subject
TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Δημόσια Διοίκηση ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Οικονομική::Δημόσια Οικονομικά ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Υγεία::Δημόσια ΥγείαKeywords
Ν. 4412/2016 ; Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/24/ΕΕ ; Κεντρική Αρχή Αγορών ; Δυναμικό σύστημα αγορών ; Ανταγωνιστικός διάλογος ; Συμφωνία πλαίσιο ; Ηλεκτρονικός πλειστηριασμός ; Σύμπραξη καινοτομίας ; Προμήθειες ; Δημόσιες συμβάσειςAbstract
Η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών αποτελούσε αναγκαιότητα αφενός για τη συμμόρφωση της χώρας μας στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφετέρου για τον εκσυγχρονισμό της εθνικής νομοθεσίας στις επιταγές της σημερινής εποχής. Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων ψηφίστηκε ο νόμος 4412/2016 (Φ.Ε.Κ. 147 Α’/8-8-2016) με τίτλο «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», ο οποίος θεσμοθετεί ενιαίους κανόνες για την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων για το σύνολο του Δημόσιου Τομέα, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των Φορέων Υγείας. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται το νομοθετικό πλαίσιο προμηθειών υγείας, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την ψήφιση του ν. 4412/2016, οι στόχοι που καλείται να επιτύχει, η περιγραφή των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων προμηθειών και η πρακτική εφαρμογή του στους φορείς υγείας. Οι προμήθειες των Φορέων Υγείας διαφέρουν ριζικά από τις προμήθειες οποιοδήποτε άλλου δημόσιου φορέα, καθώς διακρίνονται στις ιδιαίτερες για τον τομέα της υγείας προμήθειες (φάρμακα, υγειονομικό υλικό, ιατρικά μηχανήματα) και στις κοινές με τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα προμήθειες, οι οποίες όμως έχουν πολύ μεγαλύτερο εύρος από άλλους φορείς (π.χ. υλικά γραφείου, κόστος τηλεφωνίας αλλά και ανάθεση εξειδικευμένων υπηρεσιών καθαριότητας ή συντήρησης υποδομών). Εξάλλου, οι προμήθειες των Φορέων Υγείας αποτελούν στοιχείο της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας, της υγείας και ασφάλειας ασθενών και προσωπικού και κατ’ επέκταση της Δημόσιας Υγείας. Σκοπός της παρούσας είναι να καταδειχθεί μέσα από μία συστηματική παρουσίαση των διατάξεων του ν. 4412/2016, κυρίως αυτές που αφορούν τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών και όχι των δημοσίων έργων, η επίτευξη της αναμόρφωσης και της βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου που διέπει μέχρι τώρα τις συμβάσεις των φορέων υγείας. Η εργασία δομείται σε δύο μέρη: το πρώτο αποτελούμενο από επτά κεφάλαια, αναφέρεται στο σύστημα προμηθειών υγείας όπως διαμορφώθηκε από τον ν. 4412/2016 και στο δεύτερο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα από την μέχρι τώρα εφαρμογή του νέου νόμου και οι προτάσεις για ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα προμηθειών υγείας στη χώρα μας. Στο μέρος αυτό, με μεθοδολογική προσέγγιση μεθόδου: content analysis, ερωτηματολογίου και προφορικών επαφών, θα παρουσιαστούν συμπεράσματα βασισμένα σε ανάλυση κατόπιν επεξεργασίας SPSS v.21. Η εργασία κλείνει με μια γενική εκτίμηση-συμπέρασμα σχετικά με τις προοπτικές του συστήματος προμηθειών υγείας που συμπυκνώνεται στο εξής: Η εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4412/2016 βελτιώνει ορισμένες πτυχές του συστήματος προμηθειών υγείας, ιδίως όσον αφορά την μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της συμμετοχής περισσότερων οικονομικών φορέων. Παρ’ όλα ταύτα οι γενικές και αόριστες διατάξεις του νόμου αναμένεται να προκαλέσουν υποκειμενικές ερμηνείες και αδυναμία ανταπόκρισης των Φορέων Υγείας, ανασφάλεια στους οικονομικούς φορείς και καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών. Επιπλέον, η άμεση έναρξη ισχύος του καθώς και οι συνεχείς μέχρι σήμερα τροποποιήσεις του προφανώς δυσχεραίνει την ομαλή και ορθή εφαρμογή του.
Abstract
The revision of the legal framework that is governing the concession and execution of public procurement contracts has been a necessity in order to comply with EU Directives and also to bring up to date the national legislation. For meeting the aforementioned targets, Law 4412/2016 (Bulletin of acts and decrees 147 Α’/8-8-2016) titled ‘Contracts for Public Works, Procurements and Services (compliance with Directives 2014/24/ΕU και 2014/25/ΕU)», that is legislating united rules for the appointment and execution of public contracts for the whole Public Sector including of course the Health Carriers. This study includes the presentation of the legal framework of health procurement, as it has been reformed after enactment of L.4412/2016, its targets, the description of the procedures to conclude procurement contracts and its practical implementation on health carriers. The procurements of Health Carriers are radically different from the procurement of any other public carrier, as they are distinguished in specialized to the health sector items (medicines, sanitary materials, medical equipment) and in other, common to the rest of the public sector, procurements but which are required at a higher scope (e.g. office supplies, telecoms but also specialized cleaning and disposal services or maintenance of infrastructures). Moreover, procurement of Health Carriers is a factor of the quality of provided care and health and safety of both the patients and the staff and as such of Public Health. The purpose of this study is to show through a systematic presentation of the provisions of L. 4412/2016, especially those referring to public procurement contracts for logistics and services and not so to public works, that the reform and improvement of the legal framework governing those contracts is actually attained. The study is structured in two parts: Part One consisting of eight chapters is referring to the health procurement system and reformed by L. 4412/2016 and Part Two presenting the conclusions of its implementation until now and suggestions for a more effective health procurement system in our country. In that part, with a methodical approach including content analysis, questionnaires and interviews, SPSS process based deductions shall be presented. The study concludes with a general evaluation about the prospects of the healthcare supply system, which is concentrated in the following: Implementation of provisions of L. 4412/2016 improves certain aspects of the health procurement system, especially towards reduction of bureaucracy and enhancement of the participation of more financial carriers. Nevertheless, the generic and ambiguous provisions of said law may lead to subjective interpretations, inability of the Health Carriers to respond, insecurity to the financial carriers and delays in the conclusion of bidding processes. Furthermore, the fact that it was effected immediately and it was amended many times since then, apparently hindered a smooth and proper implementation.