Διαχείριση αλλαγής σε επιχειρήσεις και οργανισμούς - Η κομβική παράμετρος της συναισθηματικής νοημοσύνης
Μεταπτυχιακή εργασία
Author
Σωτηρίου, Μαρία
Συγγενιώτη, Ευαγγελία
Date
2018-03-14Advisor
Σαλμόν, ΙωάννηςSubject
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Οργανωτική Αλλαγή ; TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Οργανωτική ΣυμπεριφοράKeywords
Οργανωσιακή αλλαγή ; Διοίκηση αλλαγών ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Αντίσταση στην αλλαγή ; Μετασχηματιστική ηγεσία ; Θετική οργανωσιακή συμπεριφοράAbstract
Σε μια εποχή συνεχών ανακατατάξεων και αλλαγών η σημασία της προσαρμογής έχει καταστεί απολύτως αναγκαία. Η μελέτη και η ανάλυση της διαδικασίας της αλλαγής, η υιοθέτηση εργαλείων, μεθόδων και συμπεριφορών θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα και θα μειώσουν το κόστος εφαρμογής μιας αλλαγής. Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό τη μελέτη της διαχείρισης της αλλαγής σε επιχειρήσεις και οργανισμούς καθώς και το ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης σε αυτή τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται μια επισκόπηση των κυριότερων θεωρητικών αναφορών πάνω στην έννοια της οργανωσιακής αλλαγής και ερευνώνται τα αίτια της συχνής αποτυχίας των προσπαθειών αλλαγής. Τα ευρήματα της εργασίας δείχνουν ότι η οργανωσιακή αλλαγή είναι βασικός παράγοντας για την επιβίωση και την ανάπτυξη κάθε οργανισμού, αναδεικνύουν το σημαντικό ρόλο των εργαζομένων καθώς και την αναγκαιότητα της κατάλληλης επικοινωνίας από τη διοίκηση για την εξομάλυνση των όποιων αντιδράσεων. Για να είναι επιτυχημένες οι αλλαγές στο εσωτερικό περιβάλλον των οργανισμών, χρειάζεται αναθεώρηση της νοοτροπίας, των στάσεων και της συμπεριφοράς των στελεχών τους. Ακόμη, χρειάζεται να καθοριστεί η κατάλληλη οργανωτική κουλτούρα που θα εξασφαλίσει καλύτερες δυνατότητες επίτευξης προσωπικών και ομαδικών στόχων Στη συνέχεια αναλύεται η συμπεριφορά (στάσεις και αντιστάσεις) του ανθρώπινου παράγοντα στην αλλαγή, αφού η στάση και τα συναισθήματά τους απέναντι στις επικείμενες αλλαγές επηρεάζουν τόσο την εξέλιξη της αλλαγής όσο και τη λειτουργία του ίδιου του οργανισμού. Για να είναι επιτυχημένες οι αλλαγές στο εσωτερικό περιβάλλον των οργανισμών, χρειάζεται αναθεώρηση της νοοτροπίας, των στάσεων και της συμπεριφοράς των στελεχών τους. Ακόμη, χρειάζεται να καθοριστεί η κατάλληλη οργανωτική κουλτούρα που θα εξασφαλίσει καλύτερες δυνατότητες επίτευξης προσωπικών και ομαδικών στόχων. Η διοίκηση αλλαγών έχει ως στόχο οι αλλαγές να είναι επιτυχημένες. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να γίνει ορθολογική διαχείριση των αντιδράσεων και των αντιστάσεων των εργαζομένων, οι οποίες είναι λογικό να προκληθούν από την επιχειρούμενη οργανωτική αλλαγή. Τέλος, αναλύεται ο ρόλος των συναισθημάτων του ανθρώπινου παράγοντα και πώς αυτά εξελίσσονται κατά τη διαδικασία της αλλαγής μέχρι την τελική υλοποίησή της. Η ανάλυση της συγκεκριμένης διάστασης γίνεται με την εννοιολογική προσέγγιση του όρου της συναισθηματικής νοημοσύνης και του τρόπου με τον οποίο συνδέεται με τα χαρακτηριστικά του ηγέτη ως φορέα αλλαγής.
Abstract
In times of constant change, the importance of adaptations has become an absolute necessity. The study and analysis of the process of change and the adoption of tools, methods and behaviors will increase efficiency and reduce the cost of implementing a change. This paper aims to study the change management in businesses and organizations as well as the role of emotional intelligence in this process. In this context, an overview of the main theoretical references concerning organizational change as well as the causes of the frequent failure of change attempts are focused. The findings of the work suggest that the organizational change is a key factor in the survival and development of each organization, highlighting the important role of the employees and the need for proper communication by the administration to smooth out any reactions. Then it is analyzed the behavior (attitudes and resistances) of the human factor concerning the change, since enployees’ attitude and feelings towards imminent changes affect both the evolution of the change and the function of the organization itself.
As for the changes in the internal environment of organizations to be successful, a reconsideration of the mentality, attitudes and behavior of their executives is needed. It is also needed to be defined an appropriate organizational culture that will provide better opportunities to achieve personal and team goals. Change management aims to make changes successful. To achieve it, management of employees' reaction and resistance, which are logical to be caused by the attempted organizational change, must be rationalized. Finally, the role of the emotions of the human factor is analyzed as well as their evolution during the process of the change to its final achievement. The analysis of this aspect is made by the conceptual approach of the term emotional intelligence and the way it relates to the characteristics of the leader as a carrier of change.
Number of pages
124Post-graduate Program
Διοίκηση Εκπαιδευτικών ΜονάδωνLanguage
GreekCollections
The following license files are associated with this item: