Η συμβολή της αξιολόγησης στην εργασιακή ικανοποίηση και παρακίνηση των εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
The contribution of employee performance appraisal to employees' job satisfaction and motivation. The case study: Hellenic Civil Aviation Authority
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Διοίκηση και Οργάνωση Προσωπικού ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Δημόσια ΔιοίκησηΛέξεις κλειδιά
Παρακίνηση εργαζομένων ; Ικανοποίηση εργαζομένων ; Αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού ; Δημόσιος τομέας ; Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ; Αξιολόγηση στον δημόσιο τομέαΠερίληψη
Σκοπός : Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο τη διερεύνηση της στάσης και της αντίληψης των εργαζομένων έναντι του συστήματος αξιολόγησης το οποίο εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα. Ειδικότερα ερευνάται η σύνδεση και η συμβολή που έχει η αξιολόγηση των εργαζομένων στην εργασιακή ικανοποίησή τους και εάν τα αποτελέσματά της ενθαρρύνουν την παρακίνησή τους. Η αξιολόγηση, βασικό εργαλείο της διοίκησης στον ιδιωτικό τομέα έχει υιοθετηθεί και από τον Δημόσιο τομέα στο πλαίσιο της αλλαγής του εργασιακού μοντέλου το οποίο πλέον αποσκοπεί στην παροχή υπηρεσιών προσαρμοσμένων στις σύγχρονες και απαιτητικές ανάγκες των πολιτών. Οι εργαζόμενοι αποτελούν τον φορέα αυτής της αλλαγής και ενδιαφέρει να διερευνηθεί εάν είναι ικανοποιημένοι και κατά πόσο παρακινούνται από την αξιολόγησή τους ώστε να ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους με αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα. Στο προαναφερόμενο πλαίσιο έγινε βιβλιογραφική επισκόπηση των εννοιών της αξιολόγησης, της εργασιακής ικανοποίησης και της παρακίνησης στο δημόσιο τομέα, έγινε σύγκριση και σύνθεση σχετικών θεωριών και μελετήθηκαν έρευνες που αφορούν πτυχές της αξιολόγησης που συνδέονται με τη διαμόρφωση των επιπέδων παρακίνησης προκειμένου να διατυπωθούν ερευνητικά ερωτήματα και εν συνεχεία οι ερευνητικές υποθέσεις. Σχεδιασμός της έρευνας και μεθοδολογία: Για την υλοποίηση της έρευνας επελέγη ως μελέτη περίπτωσης η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως αντιπροσωπευτική υπηρεσία του πυρήνα του Δημοσίου στο οποίο εφαρμόζεται ενιαίο σύστημα αξιολόγησης υπαλλήλων. Η συλλογή των πρωτογενών στοιχείων έγινε με συμπλήρωση δομημένου ερωτηματολογίου από τυχαία δείγμα εκατό (100) υπαλλήλων. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε επίπεδο περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής με το στατιστικό πακέτο SPSS 23 (Statistic Package in Social Sciense). Ευρήματα : Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι η αξιολόγηση σχετίζεται με την εργασιακή ικανοποίηση των υπαλλήλων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους επηρεάζουν, όχι όμως σημαντικά τη σχέση αυτή ανάλογα με το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο και τη θέση που κατέχει ο αξιολογούμενος στην Ιεραρχία, όπου υπάρχει αύξηση της ικανοποίησης από την αξιολόγηση. Ειδικότερα οι εργαζόμενοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία, θεωρούν ότι έχουν αξιολογηθεί αντικειμενικά, γεγονός που αποτελεί παράγοντα ικανοποίησης σύμφωνα με τις ισχύουσες σχετικές θεωρίες. Πρέπει βέβαια να τονισθεί ότι η ικανοποίησή τους προέρχεται κυρίως από την υψηλή βαθμολογία που συγκεντρώνει η πλειοψηφία των αξιολογούμενων.
Συγχρόνως προέκυψε συσχέτιση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης ως παράγοντα παρακίνησης εφόσον συνδέονται με κάποιου είδους ανταμοιβή (εξωτερικό κίνητρο).
Αξία της έρευνας: Στον ελληνικό δημόσιο τομέα η εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης θεωρείται μια τυπική διαδικασία, η οποία μάλιστα σταδιακά απαξιώθηκε και δεν λειτούργησε κατά τα έτη 2014,2015. Ωστόσο με την εφαρμογή των νόμων 4354/15 και 4369/16, τα αποτελέσματα της αξιολόγησης συνδέονται με παροχή μισθολογικών κλιμακίων και αποτελούν συμπληρωματικό κριτήριο στην επιλογή του εργαζομένου ως επιτελικού στελέχους σε υπηρεσίες του δημοσίου τομέα. Συνεπώς εγκαινιάζεται μια νέα οπτική η οποία επιχειρεί να συνδέσει την αξιολόγηση με κάποια στοιχειώδη οικονομικά κίνητρα άμεσα ή έμμεσα και σταδιακά να αποκαταστήσει την σημαντικότητά της ως βασικού εργαλείου του πυρήνα της διοίκησης απόδοσης. Ως εκ τούτου αποτελεί προτεραιότητα να γνωρίζουν τα επιτελικά στελέχη που ασκούν δημόσια διοίκηση εάν οι εργαζόμενοι ενδιαφέρονται για την αξιολόγηση και τις παραμέτρους της ιδιαίτερα εκείνες που δημιουργούν εμπιστοσύνη, ενδιαφέρον, ικανοποίηση και παρακίνηση. Η αλληλεπίδραση αυτή θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε με ορθή προσαρμογή, το εργαλείο της αξιολόγησης να μετασχηματισθεί σε κίνητρο απόδοσης, αποτελεσματικότητας και μοχλό ανάπτυξης των εργαζομένων στο δημόσιο.
Περίληψη
Purpose: This paper aims to examine two notions that are related to the employees’ attitudes and perceptions of the performance evaluation process applied to the public sector. More specifically, this paper examines the correlation between the employee performance evaluation and employee’s job satisfaction as well as whether the results of the evaluation encourage and motivate the employees. Performance appraisal, a management key tool in the private sector, has also been adopted by the public sector as an integral element of a change in the labor model, which nowadays aims at providing services adapted to the modern and demanding needs of citizens. Employees are the agents of this change and therefore it is interesting to investigate whether they are satisfied and motivated by the results of their evaluation. In order to set out the objectives of this paper and to define the research hypotheses, a bibliographic overview has been conducted in relation to the notions of employee evaluation, job satisfaction and motivation in the context of the public sector. Moreover, research papers relevant to employee satisfaction stemming from employee evaluations as well as research papers on aspects of the evaluation related to the establishment of levels of motivation, have been taken into account. Methodology: For the implementation of the research, Hellenic Civil Aviation Authority was selected as a case study since it is considered to be a typical public sector entity, in the core of the State where a homogeneous employee appraisal system is applied. The methodology of the survey conducted is quantitative and, for the collection of primary data, one hundred (100) employees, completed a structured questionnaire. The analysis of data was carried out at the level of descriptive and inductive statistics with the statistical package SPSS 23 (Statistical Package in Social Science). Findings: The survey pointed out that employee satisfaction within the Hellenic Civil Aviation Authority is correlated with the appraisal system. This correlation is affected, nevertheless not significantly, by the demographic characteristics of the sample, depending on the gender, the educational level and position held by the appraised employee in the Hierarchy where increased satisfaction from the evaluation is noticed. Moreover, employees in their vast majority consider that they have been objectively assessed, which is a factor of satisfaction according to related theories. On the other hand, it should be stressed that satisfaction derives mainly from high evaluation scores that are accrued by the majority of the survey participants. Simultaneously, the results of the evaluation were correlated as an external stimulus provided that they are linked to some kind of reward (external incentive). Value of the survey: In the Greek public sector, the implementation of the employee evaluation system is considered to be a formal process, which has been gradually abolished and has not been applied in the years 2014-2015. However, according to the provisions of Laws 4354/15 and 4369/16, the results of the employees’ performance evaluation are linked to salary scales and constitute a complementary criterion in the selection of employees as senior executives in public sector services. Therefore, a new perspective is nowadays launched which attempts to link, directly or indirectly, employee evaluations with several fundamental financial incentives and gradually restore the importance of the employee evaluation process as a primary tool of performance management. Consequently, the awareness of the extent of the employee’s interest on the evaluation system and its components, especially those that generate trust, interest, satisfaction and motivation, should be of utmost importance for the executives who exercise public management. This interaction will establish the conditions for the evaluation tool to be transformed, when properly adapted, into an incentive for efficiency, efficacy as well as a development driver for public sector employees.
Αριθμός σελίδων
138Τίτλος Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών
Διεθνής Διοικητική των ΕπιχειρήσεωνΓλώσσα
ΕλληνικάΟι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: