Η προάσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων των ασθενών στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.: το θεσμικό πλαίσιο
Μεταπτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Πλαστή, Ευθυμία-Μελίνα
Ημερομηνία
2017-11Επιβλέπων
Σακελλαρόπουλος, ΘεόδωροςΘεματική επικεφαλίδα
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::Δημόσια ΔιοίκησηΛέξεις κλειδιά
Λήπτες Υπηρεσιών Υγείας ; Κοινωνικά δικαιώματα ; Συστήματα υγείας ; Θεσμικό πλαίσιο ; ΕΣΥ ; Εθνικό Σύστημα Υγείας ; Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών ΥγείαςΠερίληψη
Η έννοια των δικαιωμάτων των ασθενών απασχολεί διαρκώς τόσο τους επαγγελματίες υγείας (γιατρούς, νοσηλευτές, διοικητικούς κλπ) όσο και τις εκάστοτε Διοικήσεις των Νοσοκομείων. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει και να αναλύσει το θέμα της προάσπισης των κοινωνικών δικαιωμάτων των ασθενών στα Νοσοκομεία του Ελληνικού Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.). Η περιγραφή και η ανάλυση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα δικαιώματα των ασθενών, τόσο στο εθνικό όσο και στο διεθνές πεδίο, καθώς και η εφαρμογή του συνιστούν το υλικό και τους βασικούς άξονες της εργασίας. Η μεθοδολογία που ακολουθείται στην παρούσα εργασία περιλαμβάνει βιβλιογραφική ανασκόπηση και ανάλυση του εθνικού και διεθνούς θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τα κοινωνικά δικαιώματα των ασθενών (νόμοι, υπουργικές αποφάσεις, διεθνείς διακηρύξεις) χωρίς να ακολουθείται η δογματική νομική μέθοδος. Η συνεχής εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αυξημένων προσδοκιών στους χρήστες των υπηρεσιών υγείας, τοποθετώντας πολλές φορές τις ανθρώπινες και επαγγελματικές σχέσεις σ’ ένα περιβάλλον κρίσης. Η γνώση και η αποδοχή των κοινωνικών δικαιωμάτων των ασθενών, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας μέσω της προσέγγισης σε καταλληλότερες υπηρεσίες, της παροχής φροντίδας με τον δέοντα σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, της πληροφόρησης και της αποδοχής της ιδιωτικής ζωής. Η κατανόηση και η παραδοχή των κοινωνικών δικαιωμάτων των ασθενών θα πρέπει να βρουν το χώρο της εφαρμογής τους, ενδυναμώνοντας με τον τρόπο αυτό τόσο τους επαγγελματίες υγείας όσο και τους χρήστες των υπηρεσιών της προς την κατεύθυνση της συνηγορίας και της αναζήτησης της σωστής λύσης. Η θέσπιση των νέων αυτοτελών γραφείων Προστασίας των Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας η λειτουργία των οποίων καθιερώθηκε με το Νόμο 4368/2016 και εξειδικεύθηκε με την Υπουργική ΑπόφασηΑ3δ/Γ.Π.οικ.10976/2017ΦΕΚ 662/Β/2-3-2017 αν αναπτυχθεί και εφαρμοσθεί σωστά, μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην υποδοχή των ασθενών, την επικοινωνία, την υποστήριξη και την προστασία τους, ξεπερνώντας τις παθογένειες του παρελθόντος. Η σχέση εμπιστοσύνης των ασθενών προς το σύστημα υγείας μπορεί να ανακτηθεί μέσα από την πληροφόρηση και την εφαρμογή των δικαιωμάτων, όπως αυτά προκύπτουν από την ισχύουσα νομοθεσία.
Περίληψη
The concept of patients' rights has been subject to many discussions between professionals (doctors, nurses, administrators, etc.) as well hospital administrations. The purpose of this study is to present and analyze the issue of protection of the social rights of patients in the Greek National Health System (ESY) Hospitals. The description and analysis of the institutional framework governing patients' rights, both in the national and international institutional framework,, as well as its implementation, constitute the material and the main axes of the study. The methodology used in this paper includes a literature review and analysis of the national and international institutional framework regarding the social rights of patients (laws, ministerial decisions, international declarations) without following the dogmatic legal method. The continued development of science and technology has resulted in increased expectations for healthcare users, often placing human and professional relationships in a crisis environment. Knowledge and acceptance of patients' social rights can make a real contribution to improving health services by approaching more appropriate services, providing care with due respect for human dignity, information and privacy. Understanding and accepting the social rights of patients should find their place of application, thus empowering both health professionals and service users to advocate and seek the best solution. The establishment of the new independent offices for the Protection of the Rights of Health Service Providers, the operation of which was established by Law 4368/2016 and was specified by the Ministerial Decision 10976 / 2017 if developed and properly implemented, can effectively contribute to patient reception, communication, support and protection, overcoming the pathogens of the past. The patient's relationship to the healthcare system can be recovered through the information and application of rights as they arise from the current legislation.
Αριθμός σελίδων
67Τίτλος Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών
Διοίκηση Μονάδων Υγείας και Κοινωνικής ΠρόνοιαςΓλώσσα
ΕλληνικάΟι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: