Ηγεσία: συναισθηματική νοημοσύνη και μη λεκτική επικοινωνία
Θεματική επικεφαλίδα
TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση::Ηγεσία ; TPSH::Κοινωνικές Επιστήμες::ΕκπαίδευσηΛέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Μη λεκτική επικοινωνία ; Διευθυντής σχολικής μονάδαςΠερίληψη
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το θέμα της μη λεκτικής επικοινωνίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών ελληνικών δημόσιων σχολείων, ως χαρακτηριστικά αποτελεσματικής διοίκησής τους. Σκοπός της εργασίας αποτελεί η καταγραφή και διερεύνηση των απόψεων των διευθυντών σχετικά με τη χρήση της επικοινωνίας και πιο συγκεκριμένα της μη λεκτικής, και το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης στο οποίο βρίσκονται κατά την άσκηση της διοίκησης των σχολικών τους μονάδων. Πιο συγκεκριμένα, διερευνάται, αν ως ηγέτες γνωρίζουν την επίδραση της μη λεκτικής τους συμπεριφοράς στην αποτελεσματικότητα της σχολικής ηγεσίας, αν μπορούν να ελέγχουν τα συναισθήματά τους προς όφελος της συνεργασίας των μελών της σχολικής κοινότητας και αν τελικά εκφράζουν θετικά συναισθήματα, με σκοπό την επίδρασή τους στους συναδέλφους τους, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της σχολικής μονάδας. Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, έγινε ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, καθώς και πρωτογενής έρευνα με τη μέθοδο της δημοσκόπησης και της συλλογής δεδομένων μέσω της συμπλήρωσης ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Το θεωρητικό και το εμπειρικό. Το θεωρητικό μέρος ασχολείται με τον εννοιολογικό προσδιορισμό της συναισθηματικής νοημοσύνης, της σχολικής ηγεσίας και της μη λεκτικής επικοινωνίας. Στο εμπειρικό παρουσιάζεται το ερευνητικό μέρος της εργασίας, η οποία άπτεται της επεξεργασίας των δεδομένων που προέκυψαν από τη μελέτη ενός δείγματος 239 διευθυντών/τριών υπηρετούντων σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας / Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ασχολείται με την περαιτέρω ανάλυση των συμπερασμάτων που έχουν προκύψει.
Περίληψη
The present dissertation addresses the issue of non-verbal communication and emotional intelligence of Greek public schools’ administrators, as two of the most common effective administration features. The main aim of the present research, is to explore the views of the administrators about their use of verbal and non-verbal communication, and how their emotional intelligence level affects their daily management of their schools. More specifically there are investigated whether the leaders know the impact of non-verbal behavior in the effectiveness of their school, whether they control their emotions in favor of the cooperation with other members of the school community and finally whether their expressing positive feelings affects their colleagues in order to achieve the objectives of the school. In order to give answers to the above research queries, there was conducted a review of the relative literature and also a primary research with the method of survey. The present dissertation consists of two parts. The theoretical and the empirical. The theoretical part deals with the conceptual definition of emotional intelligence, school leadership and nonverbal communication. The second part presents the research methodology of the study, and is engaged in further analysis of the conclusions that have emerged.