dc.contributor.advisor | Ντάνος, Αναστάσιος | |
dc.contributor.author | Μπόχτη, Νικολέττα | |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T09:09:48Z | |
dc.date.available | 2017-11-21T09:09:48Z | |
dc.date.issued | 2017-11 | |
dc.identifier.uri | http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/handle/123456789/3903 | |
dc.description.abstract | ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Πέραν του ότι η μεταμόσχευση είναι μια επιτυχημένη μέθοδος θεραπείας για τους ασθενείς με ανεπάρκεια ενός ζωτικού οργάνου, δίνει στους ασθενείς μια δεύτερη ευκαιρία για ζωή και την δυνατότητα να αλλάξουν προς το καλύτερο την ποιότητα της ζωής τους (Kim et al., 2006). Η συνεχόμενη όμως έλλειψη οργάνων προς μεταμόσχευση έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται οι λίστες αναμονής των υποψήφιων ληπτών που περιμένουν ένα μόσχευμα (Panchal and Desai, 2011). Οι γιατροί και οι νοσηλευτές κατέχουν σημαντικό ρόλο στον προσδιορισμό των δωρητών οργάνων (Cebeci et al., 2011). Σύμφωνα με τoυς Akgun et al. (2003) η στάση και η προθυμία των επαγγελματιών υγείας επηρεάζει ουσιαστικά την προσέγγιση της οικογένειας με ασθενή που είναι εγκεφαλικά νεκρός. Οι γιατροί και οι νοσηλευτές είναι οι πρώτοι επαγγελματίες που προσδιορίζουν το δυνητικό δότη και στη πράξη μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη δωρεά οργάνων και γενικότερα στις μεταμοσχεύσεις (Cantwell & Clifford, 2000). Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενημερωτικών εκστρατειών και η ένταξη μαθημάτων περί δωρεάς οργάνων και εγκεφαλικού θανάτου στα προγράμματα σπουδών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας (Symvoylakis et al., 2012) έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές και στο εξωτερικό (Ramadurg and Gupta, 2014). Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της επίδρασής ενός εκπαιδευτικού προγράμματος σε μελλοντικούς επαγγελματίες υγείας όπως οι φοιτητές της ιατρικής και της νοσηλευτικής, στις γνώσεις, στις στάσεις/πεποιθήσεις τους για την δωρεά οργάνων. ΜΕΘΟΔΟΣ: Για τους σκοπούς της μελέτης υλοποιήθηκαν 5 εκπαιδευτικά σεμινάρια από το Παράρτημα του ΕΟΜ στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά, συμμετείχαν 100 φοιτητές, εκ των οποίων 64 φοιτητές Ιατρικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και 36 φοιτητές Νοσηλευτικής της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΠ) του Α-ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Απευθυνθήκαμε σε κάθε τμήμα ξεχωριστά, κάνοντας μια σύντομη ενημέρωση σχετικά με το ερευνητικό πρωτόκολλο και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της μελέτης, έγινε επίδειξη των ερωτηματολογίων της μελέτης και τονίστηκε αφενός η σημασία της συμμετοχής τους στη μελέτη και αφετέρου τη διασφάλιση της ανωνυμίας των συμμετεχόντων. Από τα δεδομένα που συλλέχθηκαν εξήχθησαν περιγραφικά στατιστικά στοιχεία και διενεργήθηκαν μονοπαραγοντικές και πολυπαραγοντικές αναλύσεις. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Όσον αφορά τις ερωτήσεις γνώσεων διαπιστώθηκε ότι μετά την εφαρμογή του σεμιναρίου οι φοιτητές βελτίωσαν στατιστικώς σημαντικά τις γνώσεις τους (p<0.001) σε θέματα όπως ποια όργανα μπορούν να δωριστούν, την έννοια του εγκεφαλικού θανάτου, την άποψη της θρησκείας για τη δωρεά και τις μεταμοσχεύσεις και την ισχύουσα νομοθεσία. Σύμφωνα με περαιτέρω ανάλυση που πραγματοποιήθηκε διαπιστώθηκε ότι οι φοιτητές ιατρικής είχαν μεγαλύτερη βαθμολογία γνώσεων σε σχέση με τους φοιτητές νοσηλευτικής καθώς και η αυξημένη πληροφόρηση σχετικά με τη δωρεά οργάνων σχετίζονταν με αυξημένη βαθμολογία γνώσεων. Στατιστικώς σημαντική βελτίωση (p<0.001) παρατηρήθηκε σε δύο από τις έξι ερωτήσεις μετά τη λήξη του σεμιναρίου που δήλωναν στάση/πεποίθηση και αναλυτικότερα στο ερώτημα αν θα ήθελαν να γίνουν πτωματικοί δότες και αν πιστεύουν ότι τα όργανα που δωρίζονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν παρά τη θέληση του δωρητή για άλλους σκοπούς όπως η εμπορία οργάνων. Οι φοιτητές ιατρικής είχαν μεγαλύτερη βαθμολογία τάσεων/πεποιθήσεων σε σχέση με τους φοιτητές νοσηλευτικής καθώς οι μη Χριστιανοί Ορθόδοξοι είχαν μεγαλύτερη βαθμολογία σε σχέση με τους Χριστιανούς Ορθόδοξους. Επίσης, αυτοί που είχαν ενημερώσει το οικογενειακό τους περιβάλλον σχετικά με την επιθυμία για δωρεά οργάνων μετά θάνατον είχαν μεγαλύτερη βαθμολογία στάσεων/πεποιθήσεων σε σχέση με αυτούς που δεν είχαν ενημερώσει. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Η μελέτη μας αποκάλυψε έλλειψη γνώσης και πληροφόρησης καθώς και φοβίες των νέων φοιτητών για τη δωρεά οργάνων και τις μεταμοσχεύσεις. Τα εκπαιδευτικά σεμινάρια υλοποιήθηκαν με σκοπό να καλύψουν αυτά τα κενά και όπως αποδείχθηκε το πέτυχαν σε ικανοποιητικό βαθμό καθώς η μέση βαθμολογία γνώσεων πριν από το σεμινάριο ήταν 1.52 ενώ μετά το σεμινάριο αυξήθηκε σημαντικά σε 3.90 με την αύξηση αυτή να είναι στατιστικά σημαντική (p<0.001). Το ίδιο ακριβώς παρατηρήθηκε και στη μέση βαθμολογία θετικών στάσεων/πεποιθήσεων η οποία πριν το σεμινάριο ήταν 3.52 και μετά το σεμινάριο αυξήθηκε σε 4.17 (p<0.001).
Λέξεις κλειδιά: δωρεά οργάνων, γνώσεις, στάσεις, πεποιθήσεις νοσηλευτών και ιατρών, μεταμόσχευση, εγκεφαλικός θάνατος, εκπαίδευση, φοιτητές ιατρικής και νοσηλευτικής, επαγγελματίες υγείας. | el |
dc.format.extent | 118 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. | el |
dc.publisher | Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | TPSH::Διοίκηση και Οργάνωση | el |
dc.subject | TPSH::Τεχνολογία::Ιατρική | el |
dc.title | Αντίκτυπος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος στην αλλαγή στάσης και πεποιθήσεων για τη δωρεά οργάνων σε φοιτητές Ιατρικής και Νοσηλευτικής: στρατηγικές για την αύξηση του αριθμού των δοτών στην Ελλάδα | el |
dc.title.alternative | Impact of an educational program on changing attitudes and beliefs for organ donation to medical and nursing students: strategies to increase the number of donors in Greece | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
dc.contributor.committee | Λαβράνος, Γιάγκος | |
dc.contributor.committee | Χατζηπαναγιώτου, Παρασκευή | |
dc.contributor.master | Διοίκηση Μονάδων Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας | el |
dc.subject.keyword | Δωρεά οργάνων | el |
dc.subject.keyword | Εκπαίδευση | el |
dc.subject.keyword | Μεταμοσχεύσεις | el |
dc.subject.keyword | Φοιτητές ιατρικής | el |
dc.subject.keyword | Φοιτητές νοσηλευτικής | el |
dc.subject.keyword | Επαγγελματίες υγείας | el |
dc.subject.keyword | Γνώσεις, στάσεις και πεποιθήσεις νοσηλευτών | el |
dc.subject.keyword | Γνώσεις, στάσεις και πεποιθήσεις γιατρών | el |
dc.description.abstracttranslated | INTRODUCTION: In addition to the fact that transplantation is a successful treatment method for patients with irreversible deficiency of a vital organ, it gives patients a second chance in life and the ability to improve the quality of their life (Kim et al., 2006). However, the continuing shortage of organs to be transplanted leads to the waiting lists of patients, who are waiting for a graft (Panchal and Desai, 2011). Doctors and nurses play/have an important role in identifying organ donors (Cebeci et al., 2011). According to the Akgun et al. (2003), the attitude and willingness of health professionals essentially affect the approach of the family to a patient diagnosed with a brain death. The doctors and the nurses are the first professionals to identify the potential donor and in practice, they can play a key role in donating organs and transplantation from donors as (Cantwell & Clifford, 2000). The creation of appropriate campaigns and the integration courses on organ donation and brain death in the country's educational institutions (Symvoylakis et al., 2012) have proven to be effective abroad, as well (Ramadurg and Gupta, 2014). The purpose of this study is to investigate the impact of an educational program on future health professionals such as medical and nursing students, in their knowledge, attitudes/beliefs about organ donation. METHOD: For the purposes of this study/research, 5 training seminars were carried out from the annex of Hellenic Transplant Organization in Thessaloniki. In total, 100 students participated, including 64 students of Medicine at the Aristotle University of Thessaloniki and 36 nursing students of the School of Occupational Health and Welfare of the A-TEI in Thessaloniki. We addressed each section separately, making a brief briefing on the research protocol and the expected results of the research, demonstrating the questionnaires of the study and highlighting the significance of their involvement in the research and the confidence of the anonymity of the participants. From the data collected, descriptive statistics were extracted and mono-factorial and multifactorial analyses were performed. RESULTS: As far as the questions of knowledge were concerned, it was ascertained that after the seminar the students had significantly improved their knowledge (p<0.001) on issues such as what organs can be donated, the meaning of brain death, the view of the religion for donation and transplantation and current legislation. According to a further analysis, it was found that medical students had a higher degree of knowledge than nursing students, and increased information on organ donation was associated with increased knowledge scores. A statistically significant improvement (p<0.001) was observed in two of the six questions after the end of the seminar stating attitude/conviction and more specifically the question of whether they would like to become cadaveric donors and whether they believe that the donated organs can be used despite the donor's will for other purposes such as organ trafficking. Medical students had a higher degree of attitudes/beliefs than nursing students as non-Orthodox Christians had a higher rating than Christian Orthodox. Also, those who had updated their family environment about the desire for organ donation after death had higher ratings/beliefs than those who had not.
CONCLUSIONS: Our study revealed a lack of knowledge and information as well as fears of new students about organ donation and transplants. The training seminars were implemented to fill these gaps and as it turned out to have achieved it to a good extent as the average mark before the seminar was 1.52 while after the seminar it increased significantly to 3.90 with this increase being statistically significant (p<0.001). The same was also observed in the average grade of positive attitudes/beliefs that before the seminar was 3.52 and after the seminar rose to 4.17 (p<0.001).
Key - words: organ donation, nurses’ and doctors’ beliefs/attitudes/knowledge, transplantation, brain death, education, medical and nurses students, health professionals. | el |